Sociolog. Profesor Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu.Jedan od osnivača Udruženog pokreta slobodnih stanara
Šta može da čini otuđeni, usamljeni čovek, zabavljen svojim jadom, kada više ne sme, ne može i ne ume da veruje da se njegov položaj, u višedecenijskim haotičnim prilikama, može politički ili ideološki osmisliti, pa, tako i promeniti nabolje?
Zašto ljudi ćute? Neizbežno pitanje na koje se odgovori samo naslućuju. Razlozi su mnogo dublji no što ih bujica dnevno-političkih, analitičarskih zdravorazumskih ad hoc „tumačenja“ može objasniti.
Period posle II svetskog rata je imao više kardinalnih preloma, koji su kod tzv. običnog čoveka stvarale osećanje zbunjenosti, pa neizvesnosti, pa sumnju. Neke od tih etapa u najnovijoj istoriji su: restaljinizacija SKJ početkom sedamdesetih prošlog veka; jačanje, relativno prikrivenih, republičkih nacionalizama; Titova smrt 1980; Memorandum SANU 1986; uoči i posle VIII sednice CK SK Srbije ideološki kurs SKS otvoreno prelazi na nacionalistički kurs, koji do danas, sa tendencijom daljeg bujanja, ima kumulativni karakter; razaranje Jugoslavije; kriza i narastajuća beda; nesporazum sa zapadnim silama; transformacija „socijalističke“ nomenklature u protokapitalističku klasu (misao klasika marksizma važi i sada: „Svaka nova klasa koja stupa na mesto klase koja je pre nje vladala prinuđena je da, radi ostvarenja svog cilja, svoj interes prikazuje kao zajednički interes svih članova društva…, što ga prikazuje kao jedino razumnog, opštevažećeg“); pljačka društvene svojine; Dejtonski poraz 1995; Kumanovska kapitulacija 1999… Istovremeno, nacionalizam je bio dimna zavesa iza koje je aktivno delovala internacionala (bratstvo-jedinstvo, takoreći) između organizovanog kriminala i dominantnih političkih aktera, naročito zarad pljačke društvene svojine i javnih dobara. I to u uslovima, od istih aktera, generisanog nacišovinističkog sukoba između pripadnika raznih nacija. Ta političko-ideološka orijentacija se proteže do danas kod svih uticajnih političkih aktera (osim retkih i slabašnih izuzetaka). I? Posle svega, opet živimo u monoideloškom poretku.
Na koncu, tako su velika obećanja o nastupanju „pravednog poretka“ („kraj istorije“, „carstvo slobode“) izneverena, dok su istinski humanisti utopisti „jurišali na nebo“, a onda razočarano (utamničeni ili odbačeni) konstatovali: „orali smo more“ (Lenjin je, navodno, pred smrt rekao: „Kao da sam orao more“). Drugim rečima, istinske revolucionare utopije su zamenili praktikanti, abonenti revolucije. Početkom sedamdesetih prošlog veka Milan Kangrga je upozorio: „Naša srednja klasa nastoji revolucionarno zbivanje 1941-1945. pretvoriti u svoju vlastitu (građansku) revoluciju na taj način što bi jasno izražene socijalističke elemente toga zbivanja kao i tendencijiu kretanja prema socijalizmu iznutra rastočila i svela na svoju vlastitu historijsku osnovu: građansku… plus korumpiranost na sve strane… Ali, ako je tko otimao ili sebi prisvajao taj višak rada, onda to sigurno nisu bili ni ovaj ni onaj narod (nacija), a još manje sama radnička klasa (ove ili one nacije)…, nego njihovi ‚predstavnici‘. …U ovo često umjetno i isforsirano razbuktavanje strasti ubacuje se i izlazi na površinu sve ono, kako ga Marx naziva, ‚staro smeće‘ u obliku nacionalizma, šovinizma, klerikalizma, borbe za vlast, karijerizma i svih mogućih potisnutih aspiracija i neiživljenih ambicija.“ Kangrga zaključuje: „Naša je srednja klasa pokazala i svoju pravu prirodu: ona se okreće prošlosti. Time ona jasno iskazuje svoj historijski status, ulogu, položaj, htijenje i ‚perspektivu‘ (kao retrospektivu)… Ona starta s prošlošću kao svojom idejnom osnovom… A onaj tko starta s prošlošću, sam je dao do znanja da nema budućnosti…“
I tako, Srbija je zaglavinjala u kapitalizam, koji se, posle pada socijalizma, otresa socijalnih funkcija (welfare state) i vraća se svojoj suštini – ogoljenoj eksploataciji i smeštanja države u stanje pukog „noćnog čuvara“ (laissez-faire state) klase bogatih, jedinih dobitnika tzv. tranzicije. Inače nesigurna, radna mesta su postala stvar klijentelističke ucene, poreska politika je u službi najimućnijih, „oživljavanje“ privrede ne donosi boljitak već reprodukuje robovski rad…
Sve iluzije i nade su, konačno, uz stresak, srušene, pa je duboka sistemska kriza porodila brojne, idejno neartikulisane, proteste. A onda je grunuo Peti oktobar, bez, idejno-politički, osmišljene strategije emancipatorskog progresa. Od socijalizma je uzeto njegovo loše nasleđe, dok je njegovo emancipatorsko nasleđe bačeno pod noge i zgaženo. Istovremeno, zla tendencija tzv. tranzicije nije presečena nego je još više „unapređena“. U petooktobarskim temeljima su nastavili da bujaju nerazmrsivo pomešani strahovi pred pretećom bedom i resantimani zbog sloma nacionalističkih zakletvi. Izmaštani petooktobarski modernizam je ostao bez šansi. Izborom Vojislava Koštunice je na dnevni red stavljena nada u onakvu „budućnost“ koja se više puta na tragičan način dogodila u prošlosti – i to politikom „legaliteta“ u formi diskretne odbrane nacionalizma. Loša istorija se nije „ponovila kao farsa“ već je nastavila da se razvija. Ta istorija je razvejala svo dotadašnje vrednosno, ideološko i kulturno ustrojstvo. U tom vakuumu u pomoć je dozvano bivše „poznato“ koje nije bilo spoznato: nacionalne i mitološke reminiscencije.
Pokušao sam da osenčim društveni kontekst nerešivih antinomija u koji je surovo utrpan tzv. običan čovek, nepripremljen za ikakvu društvenu promenu. Otuda su radnički ili građanski protesti (ma kako burni) sporadični i relativno nedelatni i, nadasve, politički neartikulisani. Posledica – razočaranje, imobilizacija, dezorganizacija, dezorijentacija – ljudi napuštaju sami sebe.
Šta može da čini otuđeni, usamljeni čovek (zabavljeni svojim jadom) kada više ne sme, ne može i ne ume da veruje da se njegov položaj, u višedecenijskim haotičnim prilikama, može politički (ili ideološki) osmisliti, pa, tako i promeniti nabolje. To uverenje štedro potkrepljuju političari koji su nesposobni i nezainteresovani za bavljenje temeljnim društvenim problemima. Sa druge strane, ozbiljne, racionalne uvide političari (skoro svih boja i mirisa) odbacuju. U pretpolitičkom stanju, nomenklatura će racionalnu kritiku i analizu odbaciti kao „neprijateljsku“, kao rabotu „stranih plaćenika“… Otuda, politička nomenklatura, zarad sopstvenog privilegovanog položaja, monopolizuje javno polje za agresivno, neupitno naturanje svojih „koncepcija“, uz terciranje pseudonauke (ogromna i besomučna proliferacija partijske, nekompetentne „inteligencije“). Umesto racionalnog suočenja sa krizom, što bi nužno obelodanilo parazitski i nekompetentan karakter nomenklature, ona proizvodi političke krize, izaziva teskobu i strah kod ljudi, poput aktuelne „kosovske“, čime petrifikuje svoj dominantni položaj. Nomenklatura time vrši mobilizaciju, militarizaciju i homogenizaciju masa, promovišući sebe kao stožer „odbrane“ nacije, pa je, u tu svrhu, skoro sve medije pretvorila u svoja propagandna glasila.
Zato se mase koje, uglavnom, pokorno ćute nikako ne smeju nadobudno, s visine „komformističkih moralnih i intelektualističkih“ obzorja „moralno“ stigmatizovati. Dobro kaže Erih From u svom klasičnom delu Bekstvo od slobode: „Ti ljudi sasvim redovno pokazuju da u znatnoj meri zavise od sila koje su izvan njih… Oni teže ne da se potvrde, ne da učine ono što žele, već da se potčine stvarnim ili navodnim naredbama tih spoljašnjih sila. Oni su često potpuno nesposobni da dožive osećanje ‚ja želim‘ ili ‚ja jesam‘. Oni život u celini osećaju kao nešto neodoljivo moćno čime ne mogu da ovladaju niti da upravljaju.“ Radi se, dakle, o tome da je uplašen, (s razlogom) nepoverljiv čovek usamljen i nemoćan pred tim sveprožimajućim autoritetom sile. On nije nemoćan da taj autoritet slomi, već je (u stanju egzistencijalne strepnje) nemoćan da ga, unutar sebe, demistifikuje.
I na koncu, ima li iko to moralno pravo da odbacuje, već odbačene, milione u potpunosti politički, ekonomski, kulturno… dezorijetisanih, životnim prilikama kontuzovanih, ljudi? Da odbacuje mase obespravljenih i, smišljeno, sistemski i sistematski, opljačkanih i eksploatisanih ljudi?
Svakom zagovaranju promena (ukoliko se ne radi o neznalačkoj i prostačkoj masovnoj i drčnoj politikantskoj pokrivalici) mora prethoditi ozbiljno, bezinteresno, skrupulozno razumevanje fenomena ćutanja atomizovanih, otuđenih (od drugih i sebe) ljudi, kojima je razobručena partijsko-tajkunsko-klerikalistička klasa otela životni koordinatni sistem i koje amalgamizuje, tepajući im, kao „narodu koji o svemu odlučuje“ i to na tragičnoj izbornoj farsi. Takva alternativa postojećem poretku, u blesku racionalne, bezinteresne slabašne nade, može nastati. Jer, poslednji čas je već minuo.
* Tekst je prvobitno objavljen u NIN-u, broj 3546, od 13. decembra 2018. godine, a uz saglasnost autora ga objavljujemo u celosti.
Molimo vas da se u komentarima držite teme teksta. Redakcija Južnih vesti zadržava pravo da – ukoliko ih proceni kao neumesne – skrati ili ne objavi komentare koji sadrže osvrte na nečiju ličnost i privatan život, uvrede na račun autora teksta i/ili članova redakcije kao i bilo kakvu pretnju, uvredu, nepristojan rečnik, govor mržnje, rasne i nacionalne uvrede ili bilo kakav nezakonit sadržaj.
Komentare pisane verzalom i linkove na druge sajtove ne objavljujemo. Južne vesti nemaju nikakvu obavezu obrazlaganja odluka vezanih za komentare i njihovo objavljivanje.
Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne odražavaju stavove redakcije Južnih vesti.
Smatra se da ste slanjem komentara potvrdili saglasnost sa gore navedenim pravilima.
Administratorima Južnih vesti se možete obratiti preko Kontakt stranice.
Razumem žal anacionalnog marksiste-lenjiniste za propalom ideologijom, ali ne delim taj bol. Nas smrtne više boli kolonijalni položaj Srbije, beda i muka ljudi koji kod stranih gazda nose pelene i rade za crkavicu, ponižavajuće otimanje dela zemlje, sumrak demokratije pod despotskom vlašću, rasprodaja resursa budzašto. Kapitalizam neka pada globalno; na nama je da radimo lokalno, za svoju decu!
Srbija je u polozaju kolonije u ovom kvazineoiperijalistikom odnosno kvazineoliberalom svetskom poretku. Nacionalna ideologija je samo nacin da nas podele i drze u panicnom strahu jednih od drugih dok nas izrabljuju. A taj sumrak demokratije je poceo u svitanje jer nikad nije ni bila nista drugo do maska za vladavinu kapitalisticke oligarhije.
… stranih gazdi… Šta je sa ,,domaćim gazdama,,? Da li misliš da ova cena rada više odgovara stranim nego domaćim gazdama?
Pravim domaćim gazdama su profesorovi istomišljenici oteli imovinu 45-te, mnoge i pobili, i evo nas gde smo. Ovi danas su tajkuni koji profitiraju na krahu države. Ali pravi vlasnici svega vrednog u Srbiji su danas kolonijalni upravitelji sa zapada, zbog kojih ovde nema ni radničkih prava ni sindikata.
Neoliberalni kapitalizam je globalno zlo. Ali komunistička utopija nas je unazadila dva veka!
Svi su uclanjeni u isti ‘klub’, i strani i domaci…
Текст доказује да га је писао професор Филозофског факултета,јер обичном читаоцу су неопходна бар два речника и две енциклопедије да га у потпуности схвати.
Може ли,аутор или неко други да приреди текст обичним читаоцима на срБском језику.
Bespredmetno je da se sve srozava na ‘nivo’ IQ 80 i prelazne ocene u osnovnoj. Svi smo jednaki u pravima ali nismo svi jednaki u sposobnostima. Pojednostavljivanje se na kraju svede na manipulaciju. Zato je demokratija kao engleska trava, koja se zasadi pa zaliva i shisha bar 100 godina da bi bila kako treba. Nema precica, nego recnici, enciklopdeije itd gde ti stanes tvoji potomci ce ici dalje
Енглеска трава која се залива и шиша 100 година,и притом чисти од других трава више није трава – уједначена,уређена и упарађена ,једноврстна,она више личи на вечтачку,неприродну,личи на војску у борбеном поретку.
Дивље траве моје Сићевачке клисуре,ниске,средње и високе – живе заједно и у слози измешане.Нико их не шиша,плеви,залива.Оне живе у ономе што се на срБском језику зове слобода.
У букету стотинак трава убранух у мојој Сићевачкој клисури деведесет и кусур је лековито.Мајчина душицаса прекрасним нијансама боја,гордост стабљике хајдучице,мирис и опојност каловера,могућност васкрсења рамонде.А већину од њих јенглези називају коровима и своје травњаке чисте од њих – да би били лепи,кажу.
У потпуности одобравам употребу страних речи у медицини и техничким наукама .Искључиво из практичних разлога.
Употреба страних речи у друштвеним,говорним наукама није потребна.Оно што се не може рећи на језику једног народа ,а што се тиче организовата тог народа,закона , права и обавеза- том народу и не треба,није му нужно,неопходно.
Jadan je i nepismen narod koji čita teksta na srBskom jeziku. Ovnovno neznanje gramatike. Bez kompleksnijih pojmova i misli nije moguće opisati kompleksan svet. Gebels i Hitler u svojim knjigama i spisima stalno govore o potrebi da uproste jezik, ne da bi ih drugi razumeli, već da onemoguće društvenu kritiku i borbu protiv njihove propagande.
Сву конфузију је српском домаћину и часном и вредном сељаку донео безбожни комунизам.Видимо по тексту да се конфузија се очито увукла и у професоре.Наши сељаци можда нису били литерално писмени али су били итекако духовно писмени. Данас су писмени и слушају џез а духовно тотално неписмени. Обезбожено друштво и укидање духовне вертикале и разлике међу људима води до разуларене и апатичне гомиле.
Nisam bash siguran da bi svi nasi problemi bili reseni tako sto bi se svi molili Bogu i posvetili zemljoradnji. Ako tako gledamo, nije vazno ni cija je zemlja koju obradjujemo dokle god imamo hleba da jedemo i dok nam daju da se molimo Bogu. I posto je sve u tim rukama nemamo ni o cemu da se brinemo (kao ptice…), a i inace je sve u Bozijim rukama tako da samo treba da se molimo i cekamo kraj?
Poistovećivanje duhovnosti i fatalizma? Zaboga! Užasi marksističkog ispiranja uma ne prestaju s vremenom…
Nije čovek samo mešina koju treba napuniti. Ljudi nemaju samo potrebu da prežive, nego i da pronađu smisao tog života. Duhovnost nije samo „opijum za mase“ i socijalni anestetik, kako vi izgleda i dalje učite svoje mučene studente. Ona svakako ne znači pasivnost: svestan čovek se bori jače!
Eh, evo zašto sociolozi ne treba da komentarišu filozofske teme. Ne postoji ništa što se zove laissez-faire state (ovde se naslućuje opsesivnost presvučenih marksista kapitalizmom) već je to night watchman state. I u praksi se nikada nije pojavila, već je samo teorijski koncept Roberta Nozika. Drži se Đokice sociologije i komunizma.
Profesor Djokica srecom ne ore maglu – on je prodaje.
Marksista ostaje marksista i onda kad pokušava da obuče odelo mondijaliste. Čovek propale ideologije! I u tome mu prođe čitav radni vek tobožnjeg profesora univerziteta! Jadno da ne može biti jadnije!
Marksizam ima važno mesto u današnjem svetu. Kada pogledate zahteve protesta u Francuskoj, od 41. zahteva više od 20 ima direktne korene u Marksizmu. To što polupismeni nacionalisti u Srbiji napadaju Marksizam je samo zato jer Marks otkriva pravu korupcionu, ugnjetavacku prirodu nacionalizma, kapitalizma i laž liberalizma. Levica je uvek težila internacionali Pero. Ona jeste osnov mondijalizma.
То ваше,IQ и CV написано,не по мени већ по много мудријим,писменима језиком који је наприроднији,једно слово један глас,најмелодичнијим,што би ви назвали optimalnim,а кога се ми не стидимо и називамо ћирилицом – не значи ништа.
Ако желите ћирилицом – ћераћемо се још.
Poznavanje vise jezika (i pisama) je velika prednost za svakog ko tezi vecem znanju. Eto mi svi nicimizazavani znamo u startu jedno 4 ‘razlicita’ jezika i 2-3 pisma. Naravno, ako se trudimo da ‘ne razumemo’ jedni druge usled ‘narcizma malih razlika’ pronaci cemo beskrajno mnogo izgovora i sto bi se reklo „pravicemo se blesavi“.
Ti ne govoriš ćirilicom, i jezik nije samo pismo. I da ukinete latinicu, našu važnu vezu sa svetom, ja ću moje dete učiti latinici. Ali u slučaju da je ukinete, puno naše dece će učiti tuđu latinicu i tuđi jezik kao svoj, jer niko ne želi da živi u Gulagu osim onih koji su opredeljeni za samoizolaciju, onih uplašenih od sveta koji ne razumeju.
Citam tekst, komentare, daleko od izvora pitke vode.Pocelo urusavanjem skolstva, S-M univerziteta (platis upis i cekas diplomu) uz doprinos prof drzavnih fakulteta.Nosioci diploma, mr i dr sa tih fakulteta bave se politikom, poslovima koji pomazu aktuelnu vlast.Oni ne idu vani, niko ih nece.Deca koja imaju znanje odlaze, jer ih tamo cene.Elita nam je pala na ispitu.Sada zvuci samo kao rekvijem.
Profesori iz Titove Jugoslavije tesko da ce moci da shvate turbulentna desavanja u svetu danas kao sto ih nisu shvatali ni tada. Oni ce se uvek baviti tezgarenjem odnosno pisanjem clanaka po meri onih koji ih placaju. Zalosno je sto su upravo oni zauzeli poziciju da toboz brane narod a ustvari ga samo obradjuju za buduce zrtvovanje. Narod to instiktivno oseca pa strogo zazire od takvih moralista.
UKratko, u tekstu je (doduse previse opsirno) recena surova istina: unistili smo sve sto je bilo iole dobro u socijalizmu a prihvatili sve najgore iz kapitalizma. To je sustina. Imajte to na umu kada pisete komentare. A sve je to posledica cinjenice da je u Srbiji odavno na vlasti bolesni egoizam (ovo je moja autorizovana izjava jos iz devedesetih). Lek postoji ali je gorak, vrlo gorak.
Mala dopuna: u „ponudi“ kapitalizma nije bilo kvalitetnih sastojaka, već se nudilo ucenjivanjem“take it or leave it“, tj.liberalizam, omaž dometima izrabljivanja od pre jednog veka.
Gospodine Jovanoviću, niste li Vi svojevremeno žarili i palili u EI Niš?