Služenjem liturgija u crkvama, paljenjem badnjaka i okupljanjem oko posne trpeze, pravoslavni vernici danas slave Badnji dan. Njime se, prema verovanju, najavljuje Hristovo rođenje kao jedan od najvažnijih hrišćanskih praznika.
Badnji dan predstavlja poslednji dan četrdesetodnevnog božićnog posta. Prema tradiciji, danas se seče i pali badnjak – mlado hrastovo ili cerovo drvo koje, prema crkvenom verovanju, simbolizuje ono drvo koje je Josif založio u pećini kada se rodio Hrist.
Nekada su običaji nalagali da se badnje drvo seče u šumi pre izlaska sunca, i to su radili domaćini sa muškim potomcima. Badnjak se uveče unosio u kuću i palio u ognjištu, čime se označavao kraj Badnje večeri i uvod u Božić. Sto se iznosio i večeralo se na podu, na slami poput one na kojoj se, prema verovanju, rodio Hrist.
Danas u gradovima vernici uglavnom na pijacama kupuju badnjak i malo slame, koja se sada stavlja pod sto. Pošto ognjišta više nema, paljenje badnjaka se uglavnom organizuje u crkvenim dvorištima.
Ipak, na trpezama se i sada obično mogu naći riba i druga posna jela, ali i med, suvo voće, orasi i jabuke. Prema crkvenom kalendaru, Badnji dan je poslednji dan božićnog posta kada bi trebalo jesti hranu spremljenu na vodi.
Stara verovanja kažu da večera treba da protekne u tišini i molitvi, a svi koji su se u toku godine svađali, na današnji dan bi trebalo da se pomire.
Mnogi hrišćanski običaji i rituali, uključujući i rituale za današnji praznik, u hrišćanstvo su, prema nekim naučnim tumačenjima, ušli iz paganske slovenske religije.
Kulturolog Sreten Petrović u svojoj studiji “Sistem srpske mitologije” navodi da su “slava, Badnjak, Božić, božićni i slavski kolač, dokazi isprepletenosti neznabožačke i hrišćanske vere kod Slovena”. Kako kaže, pravoslavna crkva ne samo da nije dirala paganske običaje, nego ih je obilato prisvojila i dala im svoju hrišćansku interpretaciju”, jer je bilo “gotovo nemoguće” iskoreniti veru u bogove prirode.
Tako Petrović objašnjava da je, recimo, loženje badnjaka simbolično rađanje novog sunca i novog ciklusa obnavljanja prirode, jer i Badnji dan dolazi nakon zimske kratkodnevnice, nagoveštavajući sve duže i toplije dane.
Badnjak se dovodi u vezu sa verovanjem o suncu. On je, dakle, supstitucija boga Sunca, odnosno božanstvo naročite vrste, koje se spaljuje da bi opet oživelo. To je neka vrsta idola čija se snaga svake godine mora obnoviti, kao što se to dešava i sa suncem – piše Petrović.
Pored toga, kaže Petrović, rituali u toku Badnje večeri ukazuju na to da je ovaj praznik povezan i sa kultom pokojnika. Recimo, prema animističkom narodnom verovanju, duše umrlih borave, između ostalog, u uglovima kuće, zbog čega se na Badnji dan u sva četiri ugla sobe bacaju orasi kao žrtva dušama predaka, a koje niko od ukućana ne sme jesti.
Takođe, bogovima se, kaže, prinosi žrtva time što im se “darovi u hrani” stavljaju na slamu, na trpezu koja zato treba da bude što bogatija. Isti običaj se poštuje i na grobljima u vreme zadušnica kada se hrana ostavlja na zemlju ne bi li joj mrtvi lakše pristupili.
I sama badnja večera mora da bude tiha, kako se ne bi oterale duše predaka koje se tada, prema verovanjima, nalaze za trpezom.
Molimo vas da se u komentarima držite teme teksta. Redakcija Južnih vesti zadržava pravo da – ukoliko ih proceni kao neumesne – skrati ili ne objavi komentare koji sadrže osvrte na nečiju ličnost i privatan život, uvrede na račun autora teksta i/ili članova redakcije kao i bilo kakvu pretnju, uvredu, nepristojan rečnik, govor mržnje, rasne i nacionalne uvrede ili bilo kakav nezakonit sadržaj.
Komentare pisane verzalom i linkove na druge sajtove ne objavljujemo. Južne vesti nemaju nikakvu obavezu obrazlaganja odluka vezanih za komentare i njihovo objavljivanje.
Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne odražavaju stavove redakcije Južnih vesti.
Smatra se da ste slanjem komentara potvrdili saglasnost sa gore navedenim pravilima.
Administratorima Južnih vesti se možete obratiti preko Kontakt stranice.
Svim čitaocima JV pravoslavne veroispovesti i redakciji JV – sretni praznici
Čestitam svim članovima SNS badnji dan!POSEBNO PERIŠIĆU bez koga nr bi mogli da živimo!Periša srećne ti praznike želi tvoj verni Zoki
Ko je pisao ove gluposti! Badnjak je simbolika grejanja. Tako je u štali Isus Hristos ugrejan kada se rodio… Šta priča ovaj čovek?
Varaš se, prethodne noći je TA peć bila uključena pa je bilo dovoljno akumulirane toplote. Gde, za ime sveta, ima hrastove šume na Srednjem istoku, čoveče!?
@Saša. Taj čovek piše (a ne „priča“) o onome o čemu ti pojma nemaš. Stvar elementarne upućenosti je da se zna ko je „taj čovek“, tj. naš najznačajniji živi kulturolog i antropolog.
Ма нису битне историјске, географске чињенице, логика.Послушно вози даље. Тако је сигурније.И за црквену и за световну власт су пожељнији људи без сопствене логике.Онда их с лакоћом пошаљеш и у Џихад!
Dzaba Badnje vece mi u Juri radimo i drugu i trecu smenu,EJ,TRECU SMENU,znaci prakticno RADIMO ZA BOZIC!!! Juce 05.01. smo napravili strajk od sat vremena ali nas one ljige iz kadrovske predribrale!
Narode i redakcijo Južnih vesti, srećno vam Badnje veče!
Oscar Pitagor -glavom,bradom i fotografijom
(samo kazem) 🙂
Srbi nikada nisu bili neznabosci,to je retorika pobednicke ideologije caristickog staleskog robovlasnickog nazovi hriscanstva koje su macem nametnuli srednjevekovni vlastelini