Pored Uskrsa, Badnjeg dana i krsne slave, Božić se smatra jednim od najvećih i najradosnijih hrišćanskih praznika. Proslavlja se u krugu najbližih, a jedini gost ovoga dana je položajnik koji dolazi ujutru da blagosilja ukućane. Iako postoje najrazličitiji običaji koji prate proslavu Božića, najveća simbolika ovog praznika je u badnjaku, česnici i svečanom pozdravu “Hristos se rodi – Vaistinu se rodi” kojim Hrišćani potvrđuju rođenje Isusa Hrista.
Proslavljanje Božića počinje od Badnjeg dana, kada se badnjak unosi u kuću, kaže protojerej sveštenik Dalibor Veličković. Bogatstvo same simbolike hrastovog drveta daje sjaj praznovanju Božića.
Ljudi su se okupljali oko drveta dok nisu imali crkve. Kada se gospod rodio u vitlajemskoj pećini palili su vatru da se beba ugreje, tako da sam badnjak predstavlja radost rođenja, a njegovo paljenje na neki način spaljivanje naših grehova. Sve što je zlo treba tog dana odbaciti i truditi se da budemo čestiti ljudi – kaže Veličković.
Misija spasenja ljudskog roda, kaže, počinje Isusovim rođenjem koje slavimo zato što su ljudi tada prvi put ugledali svog spasitelja.
Hristos se rodio i zaista se rodio je svečani pozdrav kojim hrišćani potvrđuju najradosniju istinu. Najradosniji praznik je i zato što su to retki trenuci kada je porodica na okupu. Ona je utočište, crkva u malom, ona kao brana uspeva da prebrodi sve što nam se dešava i sve spoljne valove koji nailaze na nas. Ovo je praznik kada se sve ostalo zaboravlja, posvećujemo se porodici iz koje izlazimo i u koju se uvek vraćamo, porodica je ta koja čoveku daje snagu, ljubav i sreću – priča Veličković.
Postoje i brojna verovanja o tome šta se sme, a šta ne sme na ovaj praznik, kao što postoje i mnogi narodni običaji koji u osnovi nemaju ničeg zajedničkog za hrišćanstvom, ali mu opet daju draž i ne oduzimaju ništa od hrišćanske lepote.
Veliku ulogu u Božićnim običajima igra “položajnik” ili gost koji po dogovoru sa domaćinom prvi uđe u kuću ujutru na Božić da blagosilja porodicu, pa se zbog toga daruje simboličnim poklonima.
Božić se proslavlja liturgijski i to će trajati do kraja sveta i veka, a narodni običaji se menjaju promenom sredine. Za svakog hrišćanina je najbitnije da tog dana uzme pričešće, jer je većina postila, sjedini se sa svojim Gospodom i odbaci zlo, a sigurno da ima narodne simbolike u svemu i svakom običaju – kaže Veličković.
Prema nekim podacima Božić je bio most od mnogoboštva ka hrišćanstvu. Počeo da se praznuje u 4. veku nove ere i tada je bio mnogo manje nego što je sad praznik veselosti, U 4. veku kada je praznik ustanovljen, Hrišćani su pred sobom imali primer proslavljanja mnogobožačke Nove godine koja se kosila sa hrišćanstvom. Tek postepeno, sažimanjem hrišćanstva i mnogoboštva i usvajanja elemenata hrišćanstva Božić je postao najradosniji hrišćanski praznik.
Mnogi običaji nastali su upravo mešanjem sa mnogobožačkih običaja, pa postoje i verovanja da je to praznik kada su mrtvi u pokretu u našoj blizini, a da u gozbi učestvuju mrtvi i živi zajedno. Otuda i običaj da se orasi bacaju po uglovima sobe, jer se po nekom verovanju, tu nalaze duše pokojnika. Jede se sa poda zato što je tako hrana dostupna i pokojnicima. Prema drugim verovanjima, hrana se ne podiže sa stola da bi Bog i njegov sin došli da jedu. Sama Božićna poezija u narodu poznata kao “koleda”, podseća na naše paganastvo, danas spojeno sa hrišćanstvom u proslavljanju Božića.
Inače, osim u Srbiji, 7. januara se Božić slavi još i u Jerusalimu, na Svetoj Gori, Rusiji, Makedoniji i Gruziji. Katolici i jedan deo pravoslavaca ga proslavljaju 25. decembra.
Molimo vas da se u komentarima držite teme teksta. Redakcija Južnih vesti zadržava pravo da – ukoliko ih proceni kao neumesne – skrati ili ne objavi komentare koji sadrže osvrte na nečiju ličnost i privatan život, uvrede na račun autora teksta i/ili članova redakcije kao i bilo kakvu pretnju, uvredu, nepristojan rečnik, govor mržnje, rasne i nacionalne uvrede ili bilo kakav nezakonit sadržaj.
Komentare pisane verzalom i linkove na druge sajtove ne objavljujemo. Južne vesti nemaju nikakvu obavezu obrazlaganja odluka vezanih za komentare i njihovo objavljivanje.
Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne odražavaju stavove redakcije Južnih vesti.
Smatra se da ste slanjem komentara potvrdili saglasnost sa gore navedenim pravilima.
Administratorima Južnih vesti se možete obratiti preko Kontakt stranice.
Mir,božiji Hristo se Rodi!
MAro, i Tito se rodi…
Božić nije hrišćanski praznik. Srpski jeste. To što hrišćani slave je nekakvo rođenje Hristovo ili božje, nemam pojma jer nisam ni rimljanin ni jevrejin već Srbin!
Maro, ko je taj Hristo ? Neki Bugarin ? Valjda Hristos, ili Hrist ?
Prinosenje badnjaka je cista simulacija prinosenje zrtve ka bogovima da se umilostive, i to je zaostavstina koju su hriscani nekako morali da usvoje ne bi li se mnogobozacka kultura odrzala pod nazivom Hriscanstvo.
Mnogi danas zvani svecima su zauzeli mesta nekada bitnim slovenskim (srpskim ) bogovima:
Nekad Veles a danas Sveti Nikola,
pa onda Vracevi ( sto ne postoji objasnjenje u hriscanstv