Božićni običaji, među kojima su položajnik, slama ispod stola, orasi koji se bacaju u kući, prema rečima protođakona Dalibora Midića, gube smisao u savremenom društvu, jer će za mnoge Božić biti završen kada se iseče badnjak i popije čašica rakije. Međutim, ističe da je religija i nastala iz običaja i rituala, te da su mnogi od njih i sastavni deo Božića, kao i to da ukoliko se posti svih 40 dana, nije bitno šta će biti na trpezi za Badnji dan.
Kako je rekao upravnik muzeja Eparhije niške protođakon Dalibor Midić život u urbanoj sredini dodirne tačke sa nekadašnjim božićnim običajima gube smisao, te da će u narednom periodu skroz nestati.
Važno je napomenuti da su se naši običaji razvijali u periodu osmanske uprave na ovim prostorima. U to vreme nije bilo sveštenika, Hrišćanstvo se sačuvalo zahvaljujući običajima i to moramo poštovati. Često je to bilo povezano sa nekim dimenzijama starih običaja, sujeverja koji su zadržani dok nismo bili Hrišćani. Sve to što se i danas radi tokom božićnih praznika vezani su za folkloristiku i etnologiju više nego za crkvene običaje – rekao je Dalibor Midić.
Prema rečima protođakona badnjak koji predstavlja sastavni deo Badnjeg dana je zaostavština paganske prošlosti. Stari Sloveni bili su, kako je rekao Midić, vezani za šume, te je njima hrast bio sveto drvo.
Kucanjem u hrast poštujemo vrhovna božanstva, a u trenutku kada smo prihavatili Hrišćanstvo običaji nisu ukinuti, već im je data druga dimenzija i značenje. Hrast kome smo se klanjali sada služi Hristu, da se u pećini gde se ponovo rodio, založi kako bi se zagrejao. To se zove inkulturacija Hrišćanstva. U postojuće kulture naroda ubacuju se novi običaji. Izvorni običaji se i dalje poštuju i na tom izvoru se pravila crkva. U Nišu, Bazilika u Jagodin mali napravljena je na mesto nekadašnjeg paganskog hrama – rekao je protođakon.
Predhrišćanski običaji koji su svoje mesto našli i u Hrišćanstvu, prema rečima protođakona Dalibora Midića, najvidljiviji su upravo u božićnim običajima.
Položajnik je osoba koja prva uđe u nečiji dom i udarajući u ognjište koje je na sredini sobe, izaziva varnice i izgovara blagoslov. Ako uzmemo činjenicu da u to vreme nije bilo crkve, sveštenika, da bi sačuvali veru, ono što im je ostalo u sećanju to su radili – rekao je Dalibor.
Govoreći o božićnom postu, upravnik muzeja Eparhije niške rekao je da ne bi trebalo da ljudi osećaju pritisak da im je nešto nametnuto, već da se ponašaju u skladu sa svojim potrebama i mogućnostima.
Ljudi koji poste svih 40 dana ne obraćaju pažnju šta će biti na božićnoj trpezi, oni to jedu poslednjih mesec i po dana, to su crkveni ljudi koji znaju da je Božić smisao a ne samo post na Badnji dan. Nije smisao u hrani koju ćemo pojesti tog dana, smisao je radovanje Hristovom rođenju, trenutku koji je za sve Hrišćane najvažniji praznik, dan kada se vratio među nas, kako bi nam rešio probleme. Ti običaji moraju da postoje i da budu predmet izučavanja folklorista i etnologa. Patrijarh German koji je bio pre Partijarha Pavla rekao je da su narodni običaji drugo Jevanđelje, Sveto Pismo za sve nas, jer su upravo ti običaji sačuvali našu veru, ali da oni ne smeju da zamene suštinu i smisao – rekao je Midić.
Nišlija Stevan Ilić je 28-godišnjak koji poslednjih 5 godina posti svih 40 dana, od kojih prva i poslednja nedelja jede se hrana pripremljena isključivo na vodi.
Prvih 7 dana i poslednjih 7 dana posta postim na vodi, uglavnom to je bareno povrće, pirinač i krompir, ali i med i džem mažem na hleb. Ostalih dana, hranim kao što je većina nas i navikla kada je post. Prve dve godine mi je bilo teško da se naviknem na post na vodi jer ukus nije najbolji, ali to nije najvažanija stvar, duhovno se osećam uzvišenije – rekao je Ilić.
Prema rečima protođakona Dalibora Midića građanska svest Nišlija u 19. veku bila je mnogo veća nego što je danas. Učenik, najpoznatije niškog učitelja Tase, Mile, kako je Midić rekao, opisivao je od 1850. godine sva bogosluženja koja su se događala u Nišu, ali kako je rekao svi ti običaji obismeljeni su 90-ih godina 20. veka.
Svaki veliki praznik Nišlije su bile u crkvi, ništa drugačije nije bilo ni za Božić. U periodu između dva rata građanska kultura Niša bila je na velikoj razini, organizovani su božićni koncerti, balovi, prijemi, bilo je mnogo kulturnije, dok je 90-ih godina to dobilo skroz drugačiji izgled. Nacionalni preporod, narod je počeo da se vraća u crkvu, svi su hteli da budu veliki Hrišćani i Srbi, crkva je pokušala da nešto ustroji, ali nagli povratak iz nacionalnih pobuda u crkvu, tada su svi ti neki običaji počeli da se vraćaju, ali nisu imali smisla – rekao je.
Protođakon Dalibor Midić rekao je da su nove generacije mnogo drugačije. Za njega je najuzvišeniji čin Božića bogosluženja koja će se odvijati ujutru i uveče, a ne odlazak u šumu gde će se uz rakiju seći badnjak.
Na Badnji dan rano ujutru, imaćemo kolone, malo i mnogo, pripitih mladih momaka koji se sa sekirama i noževim vraćaju iz šume, uz preglasnu pesmu, nažalost, praznovanje većine njih će se time i završiti. Do polovine dana će se trezniti, uveče neće izaći nigde “jer se ne valja”, a na Božić mnogima će biti dosadno jer kafići neće raditi – rekao je protođakon.
Zaključio je da bi običaje trebalo izučavati i poštovati jer, iako se neki ne mogu objasniti lako, ipak deo kulture srpske religije, a da bi Božić, kao i druge religijske i državne praznike trebalo shvatiti kao trenutak povezivanja sa drugima, a ne kao priliku za konzumacijom alkohola.
Molimo vas da se u komentarima držite teme teksta. Redakcija Južnih vesti zadržava pravo da – ukoliko ih proceni kao neumesne – skrati ili ne objavi komentare koji sadrže osvrte na nečiju ličnost i privatan život, uvrede na račun autora teksta i/ili članova redakcije kao i bilo kakvu pretnju, uvredu, nepristojan rečnik, govor mržnje, rasne i nacionalne uvrede ili bilo kakav nezakonit sadržaj.
Komentare pisane verzalom i linkove na druge sajtove ne objavljujemo. Južne vesti nemaju nikakvu obavezu obrazlaganja odluka vezanih za komentare i njihovo objavljivanje.
Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne odražavaju stavove redakcije Južnih vesti.
Smatra se da ste slanjem komentara potvrdili saglasnost sa gore navedenim pravilima.
Administratorima Južnih vesti se možete obratiti preko Kontakt stranice.
Cele noci petarde i narodnjaci,to su ti sps turbo pravoslavci a za neki dan i miloseviceva nova godina.
Hristos se rodi, oče Midiću.
U pravu ste, ali biću slobodan, iako izlazi iz konteksta, čini se, da su našoj otuđenosti od Pravoslavlja, ponajviše kumovala komunistička oligarhija.
Dok u otuđenosti od razuma najviše kumuje SPC. Živeli!
Pa eto, nema više komunizma tako dugo, nema ni fabrika, uživaj Milorade u opancima, sirotinji i pravoslavlju.
Takav nam je nivo svesti. U 21. veku i dalje se molimo bogu… Nista nauka samo vera.
NAUKA. Ostalo opijum koji odgovara da se bolje upravlja narodom.
Suviše, suviše je običaja i tradicije a tako malo poštovanja i VERE u Gospoda našeg Isusa Hristosa i u ono što nas uči – ne sujeta, ne pohlepa, ne gordost, ne gramzivost, ne zavist, ne laž, ne egoizam, ne . . . ali, da skromnost, da iskrenost, da tolerancija i praštanje, da učtivost i ljubaznost, da . . . Da li nas običaji čine hrišćanima ili vera u ono što predstavlja Gospod (put,istina,život)?
Lep intervju, dobar sagovornik. Malo upozorenje – ne treba idealizovati ni XIX vek u Srbiji. Tog istog ucitelja Tasu je Crkva proganjala i isterala iz Nisa.
Ucitelj Tasa bio je najpre crkvenjak, a Crkva i Mitropolit Grigorije postavili su ga za ucitelja. Celog zivota je uciteljevao u Nisu i od svih bio postovan. Proteran je njegov prethodnik, Spiridon Jovanovic, ne zato sto ga je Crkva progonila kao prosvetitelja, vec iz nekih drugih razloga…. ne mesajte licnosti, ako vec zelite da pametujete…
To sto ne pise nista o ovome na Wikipediji, nista ne znaci. Ucitelj Tasa je bio blizak niskom svestenstvu sve dok mu nisu poceli zamerati sto uci decu Vukovoj cirilici. Tada su krenuli napadi zbog kojih je privremeno napustio Nis. Ne zaboravite – to nije bila SPC u to vreme (ona je formirana tek 1920. kao obnova Pecke partijarsije), vec lokalno svestenstvo.
Najrazličitija sujeverja su bila na mnogo višem nivou u 19. veku…
Sami vernici su zbunjeni,
Liturgije su nove, po dogovoru ekumenske…
A stare se zaboravljaju, kao i običaji koje niko ne objašnjava narodu.
Pretpostavljam da u 19-om veku crkve nisu zakljucavale kapije u 19h, pretpostavljam da deca u crkvenim dvoristima nisu bila smetnja i crkva tada nije postavljala zicane ograde da deca ne gaze travu…Pretpostavljam, znam kako je izgledala Saborna crkva u 20-om veku, za 19-i mogu samo da pretpostavim
Какав су возни парк имала свештена лица у ХIХ веку? Бојим се да су се прво они одвикли од смерности и подвижништва, остало је ишло својим током.
Naša svest generalno nije ni u devetnestom veku!
Sinoć u dvorištu pantelejske crkve automobili kao da je parking,a ne dvorište crkve…ovo je samo jedan primer,a i vatromet za Badnje veče nije nešto što opravdavam….
Pogledajte šta popovi voze pa će vam, postovani sugrađani biti jasno.
A zavetovali su se Bogu na skromnost i odricanje?
Poštovanil protođakone, g.Midiću,
Mladi ste.
Verujem da će te i vi pronači kao što sam ja. Nisam imao odgovor na sveobuhvatno propadanje srpskog naroda od 1985. do danas.Pa i drugi narodi su bili u bivšoj Jugoslaviji.Pa ne propadaju kao mi.
Možda neznate.Srbi su jedini narod koji je sahranio Boga.1947.g.U Beogradu, udbaši su ubili psa, stavili u kovceg i formirali prisilnu povorku, …nađite.!
ju, pa sve ovo što se dešava mora da je zbog toga.
г. Петровићу, исти случај са сахраном био је и у једном селу у околини Трстеника, мислим да се зове Пољна. У то време ишле су комунистичке директиве из Београда до појединих села. На срећу, нису стизале до свих.
Ево и у једном претходном коментару, неко помиње наводну Марксову мисао о религији као опијуму за народ, а Маркс то није никад написао, већ су то измислили „напредни“, односно комунист
Sve apsolutno tacno.Ali kafici rade,od jutros skoro svi
U savremenom drustu sinoc oko 19h zakljucana Saborna crkva u Nisu oba ulaza.. u vreme mog dede crkva je mogla da se poseti 24h/365 u godini..
Sinoc pored mene jos dva para sa decom, otac sa sinom i baka stajali i krstili se sto su kapije zakatancene!
Nije sve ni do naroda mozda..
Hvala na ovakvim korisnim stvarima, mislim da su običaji u urbanim sredinama osuđene na propast ili da postanu pomodarstvo. Hristos se rodi, srećan Božić!
Pa kad su u crkvi na badnjak stavili sijalicice za jelke, sve je jasno.
U pravu ste za narod, narod je “ politikom“ od 1990. do danas, a posebno od 2012. pokazao da, većini naravno, ne celom, odgovara neznanje, laž, prevara, korupcija, podmetanje, krađa…Skoro da su ove osobine postale etnički profil naroda.
Ali, pogledajte i vaše sveštenstbo kakvo je.Ugledajte se BAR MALO na pok. payrijarha Pavla.Zbog versajca Kačavende i bludnog Pahomija smučili ste nam se.
@Bata Petrović,dipl ing,OD 1978. :
Ne vredi, narod je…narod!A iz naroda su „regrutovani“ Božji predstavnici koji nas uče da poštujemo „10 Božjih zapovesti“ a zaboravljaju da su i oni grešni kao i svi mi! Jedino ako oni imaju neki „popust“ kod Boga te im se oprašta! A,neki „vole“ decu više i od pedijatara…i napreduju u viša sveštena zvanja uz adekvatan vozni park.
Pok. patr. Pavle = svetac !
Pa ovako.
Kad pop tj otac duhovni,tj pastir…… dođe i parkira najnoviji BNW ispred crkve , meni se pravo da ti kazem i ne ulazi u crkvu. Da se ne lazemo !
Nazalost,tacno ! Gospodin Midic je, ocigledno ,pametan covek, ali se nije dotakao kako zive svestena lica i pojedine vladike i jel su se ,neki, otrgli od naroda !
I pamet je tad bila veca koliko vidim
То што смо имали у периоду од ослобођења од Турака до 1945 године, никад се више неће вратити. То је златни период у историји Ниша, период националног, културног, друштвеног и духовног препорода. Са комунистичком окупацијом, почео је мрачни период, који још увек траје. А са оваквим данашњим генерацијама изгубиће се сви преостали обичаји, који су одржали српски народ кроз векове.