Aktivista "Niškog kulturnog kluba"."Bubanjac, Palilulac, Bulevarac, Durlanac... ukratko Nišlija"
Tog leta 1993. godine, radio sam za šankom u dvorištu KPGT-a. Bilo je tu raznoraznih likova i raznoraznih događanja koji će činiti osnovu budućeg festivala koji je zapravo i životni omaž i dar našem gradu njegovog tadašeg upravnika, Ivana Blagojevića.
Za one mlađe, Kazalište-Pozorište-Gledališče-Teatar (KPGT) je jugoslovenska ustanova kulture koja je nakon raspada SFRJ nastavila sa radom i u to vreme, samo u Nišu, organizovala više kulturnih događanja nego sadašnje ministarstvo gos`n Tasovca. Marija Peternel, ali i ostali niški kulturni delatelji, okupljeni oko ustanova, saveza studenata ili jednostavno sami, uspevali su nekako da organizuju brojne događaje, pa je niška omladina tih kriznih godina (početak 90-ih) imala sreću i priliku da skoro svake nedelje sluša dobru muziku, povezuje se, neformalno razmenjuje energiju i informacije i tako pravi osnovu za sinergiju koja se i izrodila u Nišu tokom protesta 1996.godine.
Svi znamo da od tada ovaj grad više nema ni takvu zajedničku ideju niti volju. Ovo je po meni sigurno jedan od bitnijih razloga, a objasniću i zašto.
Ali da se vratim na to leto i baštu KPGT-a. Jedan od najzanimljivijih posetilaca šanka, bolje reći – redovan, bio je simpatično kočeperni uništitelj šetača po imenu Johnnie Walker, lik neverovatne jezičke kombinatorike koja je prosto za par metara ostavljala iza sebe ostale učesnike u razgovoru. Podsećao me je na srpsku varijantu Bukovskog, samo otelotvorenu i realnu, bukvalno prosutu iz književnih redaka pred svoje čitatelje tj. nas – slušaoce.
Još kada sam saznao i da je pisac, više nije bilo dileme. Čovek je jednostavno živeo ono o čemu je pričao i, svidelo se to nekome ili ne, to je bilo samo za poštovanje jer je malo onih koji mogu da pomire u jedinstvu (i pred sobom i pred drugima) ono o čemu misle, pišu i govore. Baš tih dana je objavljena i njegova zbirka priča sa niškog asfalta po imenu Nišvil. Taj naziv je kasnije postao i planetarno poznat zbog našeg trenutno najznačajnijeg gradskog festivala koji moramo održati kako znamo i umemo, ali o tome nekom rugom prilikom.
Čitajući tada nišvilske priče Magičnog, autentično-aktuelnog super-heroja jedne tada još nepostojeće virtuelne stvarnosti, a čije će se apsolutne negacije u budućnosti (sada današnjici) i bukvalno otelotvoriti u vidu lokalno-realnih anti-heroja, koji po logici prosečnih holivudskih scenarista sada žele da skinu njegov skalp (a zapravo svima nama), otvarao sam još tada i poglavlja jedne iskrivljene budućnosti koja nije morala da nam se dogodi ali za koju smo usrdno, svi zajedno, nemarno pravili mesta da bi je na kraju i omogućili.
I danas, nakon (realno) nedovoljno truda da sve to sprečimo, živimo apsolutnu negaciju tadašnjeg Nišvila u kome je bilo mesta za sve, za sve dobre ljude i za svu našu decu. Dušanova ulica je bila premala za nišku omladinu od koje bar polovina više i ne živi u ovom gradu. Umesto današnjeg Kazandžijskog sokačeta, skučenog i smešnog jer pokušava da dočara nešto čega i ne može biti, Niš je tada bio CEO naše veliko sokače, i ljudi su mogli i imali u gotovo svim njegovim krajevima lokale i klubove gde su mogli da izlaze, druže se, vide ili budu viđeni (šta već kome uvek znači).
Taj Nišvil je nestao. I Magični je, kako mu to ime i omogućava, gotovo proročki predvideo naš poraz od raznoraznih Urbo-Turbo persona (lik iz jedne od priča) koje su nas sve virtuelno/realno be-gradizovale, to jest turbo-urbanizovale, dozvoljavajući malograđanštini srpske mega palanke (Be-grad VS Nishville) da najpre proždre svoje duhovno utočište (oličeno i bukvalno u tadašnjem beogradskom klubu Soul Food) i da potom turbo-narodnjački zaposedne i sve ostale gradove sa njihovim specifičnim kulturama i društvenim realnostima.
Jer, da se ne varamo i lažemo, turbo-folk je jedino i mogao biti rođen na splavovima i klubovima naše otuđene prestonice, a ne u Zaječaru, Somboru ili Valjevu. I samo zato – kao vapaj iskorenjenog i otrgnutog sećanja/prezira ka svojim korenima koji se što brže moraju zaboraviti, jer mega-palanka ne prašta predačku pamet, ali zato obožava pubertetsko filozofiranje. I zato nije i ne može ’’Filosofija palanke’’ išta u toj i takvoj prestonici doseljenika da uzdigne ili izgradi već nužno postaje samo puko ’’Filozofiranje mega-palanke’’ koje davi njen iseljeni ostatak.
I Niš je, kao i ostali naši gradovi, bio poznat upravo po nekim svojim kulturološkim specifičnostima. U tom Nišvilu si mogao ležerno da tokom cele svirke komuniciraš južnjačkim doskočicama sa ljudima na bini, a da to ne bude ni nekulturno ni neprijatno bilo kome. I ti ljudi su potom silazili sa iste i družili se sa nama bez problema jer smo mi takvi. Srdačni i neposredni.
U takvom Nišvilu koji se izgubio, bila je najnormalnija i živa priča po ulicama između SVIH nas koji su išli od jednog do drugog kafića ili kluba koji su bili međusobno udaljeni (širom CELOG grada) a opet bliski. A ne kao danas, gotovo seoski ušorenih, a sa ljudima koji su tako daleki jedni od drugih.
Taj grad, magični Nišvil, je bio jedna velika i relativno skladna žurka na otvorenom, gde su se ljudi uprkos kriznim vremenima poznavali, družili, slušali otprilike sličnu muziku i razumeli sebe/danas i mogli da vide sebe/sutra.
Sećam se da je u niškim gimnazijima tada bilo čudno-ozbiljnih podela na one koji slušaju Smitse i Clash. A u Urbo-Turbo kulturi koja je pobedila zato više nema “podela“.
Zaključiće neki – pa onda je mir! Jeste. Sada je mirno je kao meso kada prođe kroz mlin.
I da završim. Vidim da Magičnog tuže za pretnje koje je uputio svojim anti-herojima koji su pobedili i aktuelizovali se iz njegovih virtuelnih priča. Oni žive u ovoj realnosti koju smo im dopustili i ne razumeju književni lik Magičnog koji se bori za naš Nišvil.
Tuže ga jer im preti neprimereno opakim rečnikom. Mlogo su fini. Ti isti ’’heroji’’ inače mogu da aktuelno/realno prete novinarima da će im prebiti kičmu da bi potom neki virtuelno/nadrealni sudovi te i takve pretnje proglasili stilskim figurama koje upravo Magični oduvek upotrebljava u svom književno/realnom opusu/životu.
Magični, tuži Sud za povredu autorstva!
Kako god, ja Magičnom verujem jer znam da ne laže kada su takve stvari u pitanju. Pogotovo od kada je predvideo pojavu svojih anti-heroja i ovaj sadašnji obračun sa njima. I znam još nešto. Moraće da pobedi i Nišvil i njegov super heroj Magični. Ali mu zato i svi mi u tome moramo pomoći.
Molimo vas da se u komentarima držite teme teksta. Redakcija Južnih vesti zadržava pravo da – ukoliko ih proceni kao neumesne – skrati ili ne objavi komentare koji sadrže osvrte na nečiju ličnost i privatan život, uvrede na račun autora teksta i/ili članova redakcije kao i bilo kakvu pretnju, uvredu, nepristojan rečnik, govor mržnje, rasne i nacionalne uvrede ili bilo kakav nezakonit sadržaj.
Komentare pisane verzalom i linkove na druge sajtove ne objavljujemo. Južne vesti nemaju nikakvu obavezu obrazlaganja odluka vezanih za komentare i njihovo objavljivanje.
Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne odražavaju stavove redakcije Južnih vesti.
Smatra se da ste slanjem komentara potvrdili saglasnost sa gore navedenim pravilima.
Administratorima Južnih vesti se možete obratiti preko Kontakt stranice.
Odlično! Sve da Magični i nije želeo da umlati malograđanski ološ, umlatiće ih zaborav. U Nišu, kakva god da je, pamte se njegovi velikani, a ne žbiri političkog đubrišta – oduvaće ih nišliski duh.
Brate LJubo,dok sam citao tvoj tekst,podilazila me jeza,izazvana nostalgijom.Moram da dodam i svetske predstave u tvrdjavi KPGT-a i druzenje sa glumcima.Setih se i emocija izmedju Ane Kostovske i mene
….iako su razmenjivane samo jedno vece i jutro!Sve to u Astrapasu,kod Zorana i Krivog.Puna podrska Magicnom,oprostite im,ne kapiraju gradski milje,politika ih napravi na skorojevice i samozivnike!
Zorana Ćirića ne cenim više otkako je bio kandidat SPS-a. Ni danas ne znam šta mu bi. Osim toga, ne mogu da mu oprostim što je u knjizi „Hobo“ napisao da se žargonski usne zovu „đusle“. Kaže se đusNe.