Poznati pozorišni, televizijski i filmski reditelj Alekandar Aca Đorđević, koji je, između ostalog, režirao popularne serije Otpisani, Vruć vetar, Bolji život, Srećni ljudi, Porodično blago i brojne filmove i predstave, devet godina je proveo u Narodnom pozorištu u Nišu. Tu je režirao 19 predstava, sarađivao sa legendama srpskog i niškog glumišta, a počeo je nakon diplomiranja na Pozorišnoj akademiji u Beogradu. Nakon odlaska iz Niša posvetio se filmskoj i TV kameri, a trag koji je ostavio u niškom teatru je nemerljiv.
Diplomirao je 1952. godine na Pozorišnoj akademiji u Beogradu u klasi Huga Klajna, a 2004. godine je, u razgovoru sa Aleksandrom Milošević, muzejskom savetnicom Muzeja pozorišne umetnosti Srbije, rekao da je sam izabrao niško pozorište za početak karijere.
Izabrao sam da to bude niško Narodno pozorište, s obzirom da je tada upravnik bio moj stari prijatelj Bata Amar. Otišao sam da napravim predstavu – Lope de Vega Dovitljiva devojka. Tada je niško Pozorište bilo veoma jako, imalo dosta sjajnih glumaca i praksu da svaka predstava bude ovekovečena fotografijama – pričao je Đorđević.
Igrali su i Žiža Stojanović (Feniza), Jelena Joković (Beliza), Dušan Cvetković (Kapetan Bernardo), Veljko Marinković, Vlada Matić (Lusindo), Vera Stojović, Bogosava Nikšić (Gererda), Isak Amar (Hermando), Ivan Manojlović (Doristeo), Radosav Dimitrijević (Finardo) – piše u opisu.
Jedno od najpoznatijih i najcenjenijih dela Miroslava Krleže Gospoda Glembajevi imalo je premijeru 3. februara 1953. godine. Uloge su imali Dušan Stojović, Zora Crnogorčević, Ljubomir Kovačević, Vera Bugarčić, Miodrag Avramović, Reihan Demirdžić, Drago Tolić, Vladislav Matić, Ivan Manojlović i Radislav Dimitrijević.
Komad San letnje noći Vlijama Šekspira imalo je premijeru 30. decembra 1953. godine, a igrali su Eugen Verber, Žarko Joković, Dušan Bulajić, Miodrag Ognjanović, Stojan Notaroš, Branka Mitrović, Neda Brgić, Gordana Donić, Ljubiša Kovačević, Danica Aćimac, Josipa Maurer, Danica Stojković, Ratko Sarić, Ljubomir Didić, Živojin Milenković, Dimitrije Nikolić, Ivan Manojlović, Milan Veljković, Ljiljana Jovanović, Ivanka Barjaktarević, Miomir Ristio i Miroslav Stojković.
Komad Živi leš Lava Nikolajeviča Tolstoja imao je svoju premijeru 11. maja 1954. godine, a glavnu ulogu je dobio Miodrag Avramović, jugoslovenski glumac i reditelj, a glumili su i brojni poznati glumci Ljubiša Kovačević, Jelena Trajković, Gordana Đonić, Ivan Manojlović, Zarko Joković, Danica Mincić, Ratko Sarić, Ivana Ferari, Eugen Verber, Miodrag Ognjanović, Dimitrije Nikolić, Ljubomir Didić, Reihan Demirdžić, Živojin Milenković, Stojan Notaroš, Dušan Bulajio, Vlada Matio, Aleksandar Đorđević, Veljko Marinković, Dimitrije Nikolić, Aleksandar Marinković, Radisav Dimitrijević, Zorica Manojlović, Vera Zebić, Milan Veljković i Jovan Tričković.
Iste godine premijeru je imala predstava Lukrecija Bordžija Viktora Igoa, a 28. januara 1955. godine i delo Miroslava Krleže U logoru.
Delo Irvina Šoa Mirni ljudi, u režiji Ace Đorevića imalo je premijeru 27. septembra 1955. godine.
Drama Mirni ljudi nije kriminalna hronika, to je duboko ljudska priča o malim radostima, svakodnevnim patnjama i neispunjenim željama – pisao je Aca Đorđević.
Više puta je Aca Đorđević radio na predstavama sa Živojinom Žikom Milenkovićem, legendardnim glumcem rođenim u Nišu, a prvi put sa Radmilom Savićević na daskama niškog teatra i Žikom, sa kojima je sarađivao i na brojnim serijama, radio je predstavu Gospođa ministarka, poznato delo Branislava Nušića. Premijera Gospođe ministarke bila je 6. oktobra 1956.
Za Radmilino izvođenje Živke, tadašnje novine su pisale „Pronađena je Gospođa ministarka“.
Postoji izvanredno napisan tekst. Hoće li to biti dovoljno našoj široj publici? Voleo bih da hoće – čitav ansambl je u tom pravcu uložio mnogo truda – rekao je Đorđević.
Delo Premijera na pragu Jiržija Jurandota imalo je premijeru 22. oktobra 1959. godine, a između ostalog glumili su Žika Milenković, Radmila Savićević, Miodrag Avramović, Eugen Verber i drugi.
Četiri dana nakon 73. rođendana Narodnog pozorišta, 15. marta 1960. godine, prvi put je izveden komad Nežna ptica mladosti Tenesija Viljamsa. Iste godine, 15. oktobra, bila je i premijera Večitih studenata Zorana Đorđevića.
Izveštaj sa predstave zavredilo je naslov „Smeh kao uspeh“ u tekstu Dragoljuba Jankovića u Narodnim novinama.
Klopka za bespomoćnog čoveka Robera Tomasa, u režiji Aleksandra Ace Đorđevića, imala je premijeru 28. marta 1961. godine.
Igrali su Vasja Stanković (Daniel), Zorica Stefanović (Floransa), Dušan Stojović (Policijski inspektor), Božidar Savićević (Velečasni Maksimen), Dobrosav Vučković (Merliš), Jelena Šaković (Gđa Berzon), Nikola Vasković (Agent) – piše u opisu.
Poslednja predstava u niškom teatru, pred odlazak u Televiziju Beograd gde je bio u stalnom angažmanu do 1990. godine, bila je Dvostruko lice po tekstu Rodžera Magdugala i Teda Alana.
Novinski naslovi nakon ove predstave bili su, između ostalog, „Uzbudljiva i duhovita zagonetka“ i „Kriminalistička zagonetka i humor“ što govori da je publika imala lep i zagonetan način da se oprosti od bliske saradnje sa jednim velikanom.
Aleksandar Đorđević je kao reditelj (sada gostujući!) još sa prošlogodišnjom „Klopkom“ ispoljio upravo hičkokovski smisao za takvo vođenje radnje i glumaca koje stvara stravičnu i misterioznu atmosferu na pozornici ali sa uvek prisutnom dozom realnosti i svakodnevice što daje posebnu boju autentičnosti i dovodi do veoma živog reagovanja u publici – pisao je Janković u Narodnim novinama.
Pre dve godine objavljena je autobiografija i monografija Aleksandar Đorđević: Uvek ispočetka gde je o radu sa Aleksandrom Đorđevićem pisalo više od 30 glumaca, reditelja i kritičara. Na promociji ovog dela koje je priredila Dragana Bošković pričala je i legendarna glumica Svetlana Ceca Bojković koja je kao Đorđevićev poseban kvalitet istakla to što je bio i pozorišni reditelj.
Pristupao je jako temeljno poslu, mi glumci smo uvek imali ozbiljne probe pre ulaska u snimak, spremni, uvežbani, usvajajući njegove primedbe, tako da je rad bio veoma prijatan, lep i lak. Bio je on i duhovit čovek tako nas je nekako osvežavao svojim humorom. Bio je i strog, to je normalno i potrebno. Umeo je da ceni kada vidi da je glumac ozbiljan u pristupu poslu, to je prepoznavao i podržavao – ispričala je Ceca Bojković.
Aleksandar Aca Đorđević ostavio je, nesumnjivo, dubok i kvalitetan trag u niškom teatru. O njegovom radu se u Narodnom pozorištu čuvaju plakati, fotografije, priče i uspomene, a deo smo uspeli da vam predstavimo zahvaljujući Tamari Milosavljević iz Umetničkog arhiva Narodnog pozorišta.
Molimo vas da se u komentarima držite teme teksta. Redakcija Južnih vesti zadržava pravo da – ukoliko ih proceni kao neumesne – skrati ili ne objavi komentare koji sadrže osvrte na nečiju ličnost i privatan život, uvrede na račun autora teksta i/ili članova redakcije kao i bilo kakvu pretnju, uvredu, nepristojan rečnik, govor mržnje, rasne i nacionalne uvrede ili bilo kakav nezakonit sadržaj.
Komentare pisane verzalom i linkove na druge sajtove ne objavljujemo. Južne vesti nemaju nikakvu obavezu obrazlaganja odluka vezanih za komentare i njihovo objavljivanje.
Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne odražavaju stavove redakcije Južnih vesti.
Smatra se da ste slanjem komentara potvrdili saglasnost sa gore navedenim pravilima.
Administratorima Južnih vesti se možete obratiti preko Kontakt stranice.
— Komentari
0