Nova direktorka Niškog simfonijskog orkestra Tatjana Veličković Minčić je za premijerni koncert ustanove čiji je direktor angažovala svog sina, fagotistu Tadiju Minčića, a za to mu je isplaćen i honorar od 30.000 dinara. Kaže da nema sukoba interesa, jer je htela da iskoristi priliku što je njen sin u Nišu da poboljša kvalitet orkestra, a ne da zaradi, jer mu taj novac ne znači ništa. Pravnici pak smatraju da je o njegovom nastupu trebalo da odlučuje nezavisna komisija, a ne direktorka, kako bi utvrdili objektivno situaciju, pa tek onda predložili baš njenog sina za učešće na koncertu.
U Ugovoru o autorskom honoraru u koji su novinari imali uvid, a koji potpisuje nova-stara direktorka Niškog simfonijskog orkestra Tatjana Veličković Minčić, koja je ponovo stupila na funkciju 9. septembra, piše da je njen sin Tadija Minčić angažovan za premijerni koncert koji je održan 25. novembra.
Niški simfonijski orkestar angažuje Tadiju Minčića, fagotistu, u periodu od 24.11.2022. godine do 25.11.2022. godine da učestvuje na pripremama i Premijernom koncertu Niškog simfonijskog orkestra 25.11.2022. godine. Niški simfonijski orkestar angažuje imenovanog i isplatiće mu iznos od 30.000 dinara (neto) – piše u ugovoru.
Direktorka potvrđuje da jeste angažovala svog sina, ali da tu nema sukoba interesa, jer u ustanovi u kojoj je sada direktor radi sa svojim suprugom već 35 godina, pa pita da li to znači da sada treba da se razvede ili mu da otkaz.
Takođe kao argument navodi i to što je i 6 njenih kolega u stalnom radnom odnosu sa svojom decom u Simfonijskom, pa nikada do sada nije bilo pitanja o nepotizmu.
Zašto bi to bio sukob interesa, jer on prvo nije ovde u stalnom radnom odnosu, on je angažovan za taj koncert zbog potreba procesa rada. Trenutno u tom trenutku nije bio drugi fagotista koji je mogao da bude angažovan, on je bio angažovan, završio je to. On je fagotista koji je jedini sa tim obrazovanjem i sa tom školom koju ima u odnosu na trenutno druge. Šestoro naših kolega radi sa svojom decom i ta deca su angažovana ne jedanput, nego više puta i kao solisti i kao honorarni saradnici i to apsolutno ne predstavlja kod nas nikakav problem – pojašnjava direktorka.
Pojašnjava i da ne vidi ništa sporno u tome što je baš svog sina angažovala za koncert ustanove na čijem je čelu, jer je i ranije nastupao i kao solista. Zaključuje da gradu treba da bude čast što je svirao, jer je reč o fagotisti koji je angažovan u najvećim svetskim orkestrima.
Veličković Minčić potvrđuje i da njen sin jeste primio honorar od 30.000 dinara, ali da toliko, pa i manje, dobijaju i drugi honorarci koje Simfonijski mora često da angažuje, jer nema dovoljno zaposlenih muzičara u orkestru.
Grad Niš bi trebao da se ponosi i da mu se nađe mesto gde bi on trebao da radi, a ne da ga angažujem honorarno. Njemu uopšte nije stalo do honorara od 30.000, evo on je trenutno u Minhenu gde inače živi i da kažem radi, ali zbog porodice svoje je bio ovde, jer mu porodica sada ovde živi i ja sam praktično u tom trenutku njega htela, uslovno rečeno da iskoristim njegovo prisustvo, da on poboljša kvalitet orkestra, a ne zato da ja njemu platim 30.000 dinara. Ako je on spao na 30.000 od Simfonijskog orkestra, mislim stvarno onda ne znam šta da kažem – ističe.
Ističe i da je ranije u Simfonijskom nastupao i njen stariji sin Andrija, inače vanredni profesor na Fakultetu umetnosti, a da su obojica, prema njenom mišljenju, apsolutno zaslužili to svojim radom, a ne time što su im roditelji zaposleni u ovoj ustanovi.
Ne znam zašto sada talasate bez potrebe, jer Niški simfonijski orkestar ima specifičan odnos prema muzičarima, ja bih najviše volela kada bismo mi imali 60 muzičara i da nemam potrebe da angažujem bilo kog drugog honorarnog muzičara, ali nažalost nemam tu mogućnost i ja moram za svaki koncert da angažujem honorarne muzičare, što meni predstavlja problem u funkcionisanju – zaključuje.
S obzirom na to da je reč o specifičnoj situaciji i oblasti koja nije u zakonu jasno definisana, novinari su od Agencije za sprečavanje korupcije tražili pojašnjenje i tumačenje – da li ima nepotizma u ovom slučaju.
Pravnik Rade Đurić napominje da ne postoji automatska i nužna zabrana da se zaključuje ugovor o pružanju određenih usluga sa nekim licem kada postoji interesni odnos između njih, ali da je potrebno da se ispoštuje procedura.
Za ovakve situacije neophodna je procedura, makar uspostavljanje određene stručne nezavisnije komisije koja će utvrditi potrebe i objektivnu situaciju, postaviti određene kriterijume i utvrditi šta se ima na raspolaganju, eventualno pozvati i još nekog umentika fagotistu (možda se tih dana nalazi u blizini, a veći je umetnik od lica sa kojim je zaključen ugovor), pa onda i dati neki predlog angažovanja – ističe Đurić.
Opravdanja direktorke da su i ranije drugi angažovani i da postoje određene potrebe procesa rada, napominje Đurić, nikako ne opravdava nepotizam, već govori o tome da je potrebno planirati angažovanje honorarnih muzičara.
A ne da pravdate korišćenjem prilike da se neko angažuje zbog vašeg subjektivnog utiska, i da je nekome čast da sluša nekog umetnika, posebno za budžetska sredstva kojim se olako raspolaže, kolika god ona bila, a posebno je neodgovorno i nepristojno razmatrati koliko su „veliki“ ti iznosi iz konkretnog ugovora, jer to nisu privatni fondovi nego naša, građanska sredstva – ističe.
Takođe pojašnjava da je potrebno dokazati da onaj sa kim se ugovor zaključuje zaista jeste najbolji ili jedini izbor za javnu ustanovu, kao i da se izbegne subjektivni i selektivni pristup u oceni da je neko najbolji, posebno kada je reč o rodbinskom odnosu između dve ugovorene strane.
Kada to radite u privatne svrhe i iz svog ličnog budžeta, onda za to ne morate da marite jer snosite odgovornost za kvalitet koji dobijate, međutim ovde se radi o potrebama i sredstvima javne ustanove. Ovde treba da se razmotri odgovornost lica koje je donelo ovakvu odluku, da se ispitaju sve okolnosti i razlozi za donošenje odluke, i to bez obzira na iznos sredstava na koja je ugovor zaključen. Nažalost, utisak je da je to princip koji se već dugo primenjuje i koji daje pravo da se diskrecionim odlukama bez jasnog opravdanja dodeljuju sredstva iz budžeta, i da za ovo u praksi ne postoji adekvatna kontrola – zaključuje.
Advokat Zoran Mitić kaže da jeste nepotizam kada neko kao direktor angažuje bliske srodnike, zapošljava ih ili im plaća honorar za neke usluge, ali da je u ovom slučaju potrebno sagledati i druge činjenice.
Kakvi su kvaliteti tog muzičara, da li je taj iznos koji je dobio uobičajen za takvog izvođača, da li je poznat ili nepoznat i tako dalje, ali ima sumnje da je reč o nepotizmu. Treba proveriti i ostale činjenice, koliko ima ljudi koji sviraju taj instrument, da li je za koncert morao baš taj instrument. Jer ovako, to bi bilo kao da sam ja na primer direktor nekog javnog preduzeća i angažujem svog sina advokata da zastupa to preduzeće. Ali svakako treba uzeti u obzir kako je on izabran, na osnovu čega, kako se pravi program i biraju izvođači – pojašnjava.
Zaključuje da ima elemenata sukoba interesa, ali da bi se to utvrdilo treba sagledati sve činjenice koje su dovele do zaključenja ovog ugovora između majke i sina. Da li će Agencija za sprečavanje korupcije to ispitati – takođe očekujemo odgovore.
Molimo vas da se u komentarima držite teme teksta. Redakcija Južnih vesti zadržava pravo da – ukoliko ih proceni kao neumesne – skrati ili ne objavi komentare koji sadrže osvrte na nečiju ličnost i privatan život, uvrede na račun autora teksta i/ili članova redakcije kao i bilo kakvu pretnju, uvredu, nepristojan rečnik, govor mržnje, rasne i nacionalne uvrede ili bilo kakav nezakonit sadržaj.
Komentare pisane verzalom i linkove na druge sajtove ne objavljujemo. Južne vesti nemaju nikakvu obavezu obrazlaganja odluka vezanih za komentare i njihovo objavljivanje.
Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne odražavaju stavove redakcije Južnih vesti.
Smatra se da ste slanjem komentara potvrdili saglasnost sa gore navedenim pravilima.
Administratorima Južnih vesti se možete obratiti preko Kontakt stranice.
Zena nije direktorka ni 3 meseca a vec pocela da puni dzepove familiji..smena sto pre!
Пошто њему паре не значе ништа – врати паре.Иако нису у питању никакве паре,неко за толике паре ради МЕСЕЦ дана,шест дана у недељи,од 7 до 19 сати.Врати паре а директорка за исте лично да иде да купи 3 држача за нотне записе испред извођача.
Ako neko vredi to ke taj decko tj. covek Tadija, kvalitetnijeg i boljeg fagotistu ova zemlja videla nije toliko od mene. Samo znate da blatite gde ne treba pravnicima krivo uuuhhhh
Ako je mamino tol’ko uspešan izvođač, zbog mame i simfonijskog neka radi besplatno. Nemaju ni sram ni obraz
Daj čoveku/ženi vlast i položaj- i vrlo brzo će se videti njihov pravi karakter i ličnost.
Nije li vas vise sramota ovih groznih komemtara sugradjani moji dragi. Ceo zivot se ova deca skoluju van o licnom roditeljsk trosku! Umesto da se ponosite sto jedno nisko uspesno dete nastupa u svom rodnom gradu vi blatite pljujete i prozivate za neku sicu. Pokradose vam milione pred nosem i vi nista! A ovu muziclu porodicu godinama cerecite dok im se ne smuci i odluce da odu sto dalje odavde.
Podržavam svaku umetnost. Ali, nije me sramota da primetim, ja, koji preskače dva dnevna obroka: Školovana van o svom trošku. Znači, u pitanju je ,, puka sirotinja“. Bolje da ste izostavili ovaj podatak.
Ne cerecimo mi nikoga, decko je mogao da svira i besplatno kad je vec bio u Nisu i nije placao prevoz a ni smestaj. Vama i direktorki je 30.000 sica a za nekoga je to cela mesecna plata, treba da vas je sramota… A milione krade tamna materija koja imenuje direktore javnih ustanova vec 10 godina. Doticna direktorka je tek pocela tj nastavlja gde je stala prethodna zato i nema 60 muzicara
Pravnici bi trebali da uporede iznos honorara sa visinom honorara ostalih honorarno angažovanih u orkestru, uključujući trajanje angažmana, titulu, umetničku ostvarenost….nepotizam, naravno.
mama uci od gradonacelnice
Več sam odgovorio Marini. Umetnost, da! Javašluk, ne! Školovana van Srbije, o trošku roditelja. U redu, može to sirotinja. Lično, preskačem dva obroka dnevno. Ima se, može se! ALI, da li roditelji svojoj deci nanose štetu?! Lokalna vlast u Nišu je najgora u istoriji ovog grada, i… to POSTAVLJENE vuče u … lično mišljenje, blato. Sve je prolazno, obraz je nešto drugo.
Nepotizma ima svuda,tačnije protekcionizma , i ne može neko da mi kaže da su sva deca i u sportu i u drugim oblastima baš genetski predodređena da budu lekari,advokati,profesori,direktori….??? Ali u ovoj vrsti umetnosti se valjda odmah vidi da li neko zna da svira ili ne.Ako je taj instrument,muzičar na njemu,deficitaran kakve veze ima čije je dete valjda ima neku probu, audiciju ?!
Нормално, у овој ситуацији, као и у прегршт претходних, на интернетима полемику воде они који никад у симфонијски нису зашли (ваљда да се не просвете, не дао Бог). Не видим проблем да дете музичара или доктора буде музичар или доктор и да се тако и ангажује, макар и од родитеља. Поготово ако је име породице „неукаљано“, као у овом случају. Али гаврани морају да гракћу…
To su dobri momci . Znam lično starijeg brata . Andrija brat član Blekberi benda . Uživam u toj muzici . Poznati saksofonista i ljubitelj dobrih vina provoda i moram da priznam lepih žena . Ne vidim problem . Momci su sam vrh u svom poslu .
Opet muljaža u Simfonijskom, a šta bi sa onim klavirom!?
Kao sto znate u ovoj vlasti napreduju samo oni koji ZNAJU I DOKAZU SE KAO MUVATORI. Ovo je samo pocetak „dokazivanja“ da moze da napreduje direktorka
Pošto sam iz ovog grada i kolege smo, znam kakav je umetnik Tadija i to se ne dovodi u pitanje uopšte, znaju to i kolege, ali bilo bi lepo da se neko od honoraraca javi i kaže da li prima 30.000 din. za dva dana angažovanja i po kojim (čijim) kriterijumima se angažuju kao i da li i oni za samo dva angažmana (4 dana sviranja) zarade skoro CELU platu muzičara u NSO?
Ovo je, najblaže rećeno, MUTNO!
Sta bese sa Milenom Injac i cuvenim klavirom u Simfonijskom?
Neki pravnik Rade Djuric , pominje neku proceduru, koja ne postoji., jer takva procedura nije propisana zakonom, niti je predvidjena aktima orkestra. Diskreciono je pravo direktora da odlucuje o tome ko ce popuniti prazno mesto u orkestru. Rade Djuric pominje utvrdjivanje kvaliteta muzicara, fagotiste, po principu , ko je najbolji. Pitam se koji je to kriterijum koji bi potvrdio ko je najbolji.