Drugi “Teatar na raskršću” obeležili autorski projekti i predstave van okvira mejnstrima

viber image 2021 09 15 11 55 24 057
Cena kompleta 4.900 dinara; ilustracija; foto: JV / Tamara Radovanović

“Pazite na praznine uvijek i svugdje” – poručio je Romano Nikolić, reditelj predstave koju je žiri odabrao kao najbolju na ovogodišnjem “Teatru na raskršću”. Niško Narodno pozorište ugostilo je u proteklih sedam dana ansamble iz šest zemalja, a publika je mogla da pogleda devet ostvarenja koja su otvorila brojna pitanja o čovekovoj egzistenciji, pandemiji i drugim temama.

Festival su obeležile maske kao zajednički simbol pozorišta i pandemije. U Niš su prošle nedelje stigli glumci i reditelji iz različitih gradova u Srbiji, ali i iz Bugarske, Severne Makedonije, Hrvatske i Slovenije, a publika je pored šest takmičarskih predstava mogla da pogleda i nekoliko komada u okviru pratećeg programa.

teatar na raskršću
Hrvatska predstava odnela glavnu nagradu; foto: J. J.
Romano Nikolić koji potpisuje režiju za komad Pazi na prazninu, koji je prema odluci stručnog žirija ocenjen kao najbolji, nije prisustvovao svečanom zatvaranju, ali je u pismu naveo da je ovo njegova prva nagrada za režiju i poručio publici i kolegama da uvek uvažavaju razlike i ukazuju na nepravde.

Kazalište se radi srcem i zato hvala mom autorskom timu, glumcima i čitavom tehničkom timu što su za ovu predstavu ponudili svoje srce. Kad radiš nešto s ljubavlju, onda i rezultat mora biti čista ljubav. Pazite na praznine uvijek i svugdje, da bi uvažavali razlike i ukazivali na nepravde – naveo je Nikolić.

Praznine u shvatanju drugih i sebe i praznine u ljudskim životima – tema je kojom se bavi pobednička predstava, prema rečima direktora pozorišta u Varaždinu Ozrena Prohića.

predstava
Priča o prazninama u shvatanju sebe i drugih; foto: Luka Dubroja
Predstava je krenula od nekih dokumentarnih iskaza, ali zanimljivo je u redateljskom postupku Romana Nikolića što dokumentarnost ne uzima šablonski kao suvremeni žanr nego je poetizira i teatralizira. Treba paziti na prazninu jer čovjek se može ubit ako zakorači s mosta, ali ako u prazninu svoje duše uđe može još prije biti mrtav – kaže Prohić.


Predstava o Dženis Džoplin spojila glumce i publiku

Glumice koje su u predstavi Ko je ubio Dženis Džoplin tumačile dve strane lika rok i bluz pevačice takođe su nagrađene – Bojana Milanović dobila je nagradu za najbolju žensku ulogu, dok je u ruke Sonje Isailović otišla nagrada za najbolju mladu glumicu.

Festival je predivan i zaista sam oduševljena time kako je sve organizovano i na kom je nivou. Niška publika nas je divno podržala i bila hrabra da zajedno sa nama ustane, peva i dobro se provede na predstavi – rekla je Bojana Milanović.

teatar na raskršću
Nagrađene dve glumice iz komada „Ko je ubio Dženis Džoplin“; foto: Narodno pozorište Niš
Da je ovo uloga sa kojom raste, da je svako igranje drugačije i da su reakcije niške publike tokom izvođenja bile izvor inspiracije za nju i njene kolege na daskama, istakla je Sonja Isailović.

Nikada ne očekujem nagradu i zato mi je velika čast i zadovoljstvo što sam je dobila. Bilo je pravo uživanje igrati ovde jer je ovo možda bila najtoplija publika do sada. Osećali smo njihovu energiju pa nam je to bio podstrek tokom igranja da im što više damo – kaže Isailović.


Selekcija van mejnstrima i pozorište koje opstaje

Stručni žiri cenio je kao vrlinu selekcije to što su izabrana pozorišta koja nisu deo mejnstrima, naglasio je član žirija Branislav Mićunović.

Katarza kao vrlina teatra iskazuje se i kao mora savremenog svijeta kroz pošasti pandemije kovida 19. U tim strašnim uslovima opstao je i održava se ovaj festival. Upućujemo izraze visokog uvažavanja za Narodno pozorište Niš, za izvrsnu organizaciju u nimalo jednostavnim uslovima – kazao je Mićunović.

teatar na raskršću
Kruševačkom pozorištu nagrada novinarskog žirija; foto: Vanja Keser
Čak tri predstave bile su u užem izboru novinarskog žirija – Za sada je sve ok, Život je san i Ko je ubio Dženis Džoplin, ali je komad kruševačkog pozorišta Za sada je sve ok većinom glasova dobio ovu nagradu.

Ono što je nama važno kao novinarima je to da je pozorište još jednom pokazalo da ne treba sumnjati u njega s obzirom na to šta su sva ova pozorišta donela u prethodnih sedam dana – rekla je urednica niškog dopisništva RTS-a i članica novinarskog žirija Lidija Georgijev.

U čast nagrađenih, program je zatvoren izvođenjem predstave u režiji Dina Mustafića Život se sa mnom mnogo poigrao, inspirisane istoimenim romanom Davida Grosmana. Rađena je u koprodukciji udruženja građana “Novi tvrđava teatar” i Novosadskog pozorišta Újvidéki Színház.

Ovogodišnji „Teatar na raskršću“ održan je posle tri odlaganja zbog pandemije od 7. do 14. septembra u Narodnom pozorištu u Nišu. Izvedeno je ukupno devet predstava, a na otvaranju je najavljeno da će Festival treći put biti održan u predviđenom terminu, u martu naredne godine, ako epidemiološka situacija to dozvoli.

Slični tekstovi

Komentari

1
  1. Svajcarski program za kulturu je 2006. je finansirao projekat Muzika na raskrscu! Projekat je niski a naziv je ukraden. Teatar na raskrscu, gle cuda!

Pošalji komentar

Molimo vas da se u komentarima držite teme teksta. Redakcija Južnih vesti zadržava pravo da – ukoliko ih proceni kao neumesne – skrati ili ne objavi komentare koji sadrže osvrte na nečiju ličnost i privatan život, uvrede na račun autora teksta i/ili članova redakcije kao i bilo kakvu pretnju, uvredu, nepristojan rečnik, govor mržnje, rasne i nacionalne uvrede ili bilo kakav nezakonit sadržaj.

Komentare pisane verzalom i linkove na druge sajtove ne objavljujemo. Južne vesti nemaju nikakvu obavezu obrazlaganja odluka vezanih za komentare i njihovo objavljivanje.

Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne odražavaju stavove redakcije Južnih vesti.

Smatra se da ste slanjem komentara potvrdili saglasnost sa gore navedenim pravilima.

Administratorima Južnih vesti se možete obratiti preko Kontakt stranice.

Google Play App Store
Prijavite se na naš bilten

Ne propustite najvažnije događaje u nedelji.