Niški hram boginje Talije ogledalo vremena i kulture

p15
Sinđelićev trg već 84 godine ulepšava zgrada Narodnog pozorišta Niš; foto: Istorijski arhiv Niš

Decenijama Sinđelićev trg ulepšava zgrada Narodnog pozorišta satkana od upornosti, ljubavi i želje za razvijenjim kulturnim životom u Nišu. Moderna građevina preživela je neke od najtežih trenutaka naše istorije i pokazala da je umetnost zaista večna. Brojni umetnici su ostavili pečat u niškom teatru i većina ga doživljava kao svoj dom, a ne poslovni prostor. Na ulazu vas dočekuju Stevan Sremac i Branko Miljković, a kada izađete, iznova se vraćate.

1789 foto Narodno pozoriste
Aleksandar Mihailović u predstavi „1789“; foto: Narodno pozorište
Već skoro tri decenije u niško pozorište se vraća glumac Aleksandar Mihailović. Kada je kao tinejdžer počeo da izlazi u grad, seća se da se društvo okupljalo baš ispred zgrade teatra. Tada je maštao da se nađe na njegovoj sceni, a dečački snovi su se ostvarili. Iza njega su brojne predstave i nagrade, a sa svojim kolegama sada priprema novi komad koji će premijerno biti izveden 11. marta, povodom 136 godina od početka pozorišnog života u Nišu.

Za sve to vreme umetnici nisu otpočetka imali pravu pozorišnu scenu, a u susret ovoj značajnoj godišnjici „otkrivamo“ kako je za nju postavljen temelj.

Niško Narodno pozorište je sastavni deo moje kuće, nikada nisam rekao ja idem na posao, nego idem u pozorište. Zato što pozorište nije posao, to je moja druga kuća, ne samo moja, nego svih nas koji smo ovde. Ta linija između privatnog i poslovnog kada je pozorište u pitanju skoro i da ne postoji. Ova zgrada je jedan od kultnih repera grada Niša, mi smo svi odrastali uz nju – kaže Mihailović.

pozoriste
Tačno 40 godina u niškom tetaru je glumac Miroljub Nedović; foto: Iz Godišnjaka Narodno pozorište Niš (1997-1998)
Privrženost i ljubav prema toj građevini nije ostala samo na rečima, glumac pamti anegdotu kada je u pozorište došao četiri sata pre probe.

Ja sam jednog jutra skočio iz kreveta i mislio sam da mi je sat nešto stao i da ja kasnim na probu, pa sam se brzo obukao. Na ulici nije bilo ljudi, zato što je nedelja, niko ne radi, a mi radimo. Onda sam došao do pozorišta i tek tada sam video da su vrata zaključana, ja zvonim i tek onda bacim pogled na sat na Sudu i vidim da je 6 i 15 ujutru. Onda sam seo sa čistačicama da pijem kafu, kasnije su kolege uvek pričale mi dolazimo od 10, ti dođi ranije – priča kroz osmeh glumac.

Narodno pozorište
„Jao, što ja volim pozorište“; foto: JV / N. Đ.
Svojih početaka u pozorištu i same zgrade Daniela Ivanović se seća još iz ranog detinjstva. Njen otac Bora Trajković je davne 1949. godine iz vranjskog došao u niško pozorište kao pomoćnik upravnika. Ljubav prema ovoj umetnosti je nasledila od roditelja, gde su se oni i upoznali, i ostala joj verna do danas.

Ljubav prema pozorištu je pod okriljem ove zgrade. Sve ono što se događalo u mom životu, veliki deo je vezan za ovu zgradu. Zato ja ne smatram da radim posao u pozorištu, ja živim pozorište – navodi Ivanovićeva, producentkinja u umetnosti i medijima.


Vapaj za pozorišnom zgradom

Narodno pozorište
Trenutak kada ban Marko Novaković postavlja kamen-temeljac zgrade pozorišta 1937. godine; foto: Iz monografije „50 pozorišnih godina u Nišu“
Po oslobođenju od Turaka, u Nišu je osnovano prvo pozorište “Sinđelić” koje je kroz godine često menjalo naziv. Za predstave u tom periodu je bilo i volje i vremena, ali ne i pravog prostora, pa su ih pozorišne trupe izvodile u kafanama i Zanatskom domu. I pored dobre posećenosti, umetnici i građani su vapili za svojim hramom boginje Talije.

Neka bi dao Bog da ova zgrada bude brzo gotova i da korisno i dugo posluži i nama i novim generacijama u nacionalnom, kulturnom i vaspitnom pogledu – iz govora načelnika Prosvetnog odeljenja Dragutina Pavlovića prilikom postavljanja kamena-temeljca.

Narodno pozorište Niš
Najraniji dani hrama boginje Talije; Istorijski arhiv Niš

U godini početka Drugog svetskog rata, 1939, na Sinđelićevom trgu “izrasla” je zgrada Narodnog pozorišta. Izgrađena je na inicijativu bana Moravske Banovine Marka Novakovića, a veliki doprinos je dao i tadašnji ministar socijalne politike i narodnog zdravlja Dragiša Cvetković. Idejni projekat je izradio Vsevolod Tatarinov, jedan od nekoliko arhitekata ruske emigracije. Nakon sedam godina dograđena je po projektu Aleksandra Medvedeva, a svoj spoljašnji izgled sačuvala je do danas.

Niško pozorište izgrađeno je prema pozorištima u Cirihu i Lozani. Velika pažnja posvećena je proučavanju binske tehnike. U tom cilju, načelninik Tehničkog odeljenja Banske uprave inženjer Simić i arhitekt Tatarinov otputovali su u Beograd i Zagreb. U svemu je preovlađivala jednostavnost, ali zgrada, je ipak, pružalala impozantnu sliku – navodi istoričar Zavoda za zaštitu spomenika kulture Đorđe Stošić.

pozoriste
Figure drame, komedije i baleta; foto: T. T.

Rađena je u duhu moderne, a lica koja okružuju zgradu velika su zagonetka za posetioce. Reč je o simboličnim figurama drame, komedije i baleta koje je radio nastavnik Muške gimnazije Milovan Krstić. Građevinu krase i skulpture na stepeništima za koje je takođe zaslužan ovaj prosvetni radnik. Od svog osnivanja do danas, uz Narodno pozorište u Beogradu, niško pozorište je jedino koje je radilo u kontinuitetu.

Bilo je onih prekida tokom nesrećnih ratova, ali nikada ta srž samog pozorišta nije nestala, nije ukinuta što se tiče osnivača i nije ostala bez podrške svoje publike – poručuje direktor Narodnog pozorišta Spasoje Ž. Milovanović.

plan grada
Plan Grada Niša 30-ih godina, strelica pokazuje lokaciju na kojoj je izgrađeno Narodno pozorište; foto: Istorijski arhiv Niš
Podizanje zgrade u to vreme koštalo je tadašnjih šest i po miliona dinara, a šta se nalazilo na tom mestu pre nje još nije sa sigurnošću poznato. Plan grada iz 30-ih godina ne pokazuje da je bilo nekih objekata, a istoričar Vladimir Jovanović smatra da je pozorište izgrađeno na prostoru nekadašnje pijace.


Umetnici koji su ostavili trag

Za šta god da je bio rezervisan prostor pre pozorišta, isključivo će biti upamćen po umetnicima. Na sceni niškog Narodnog pozorišta stasavali su prvi moderni srpski glumci – Dušan Cvetković, Sima Krstović, Žarko i Jelena Joković, Mira Stupica, Radmila Savićević, Đorđe Vukotić, Vasja Stanković, sve do današnjih generacija glumaca.

Narodno pozorište Niš
Pečat u pozorištu ostavljaju i sadašnji glumci, na fotografiji je samo jedan deo; foto: T. T.

U našem pozorišnom klubu je bila posebna scena. Tu sam upoznala i susrela se sa puno interesantnih ljudi. Izdvojila bih Dušana Dorića, nekada stalni reditelj našeg pozorišta, tu je i Irfan Mensur, Saša Glovacki, reditelj Aleksandar Đorđević, Rajko Radojković, Čika Duca Cvetković, Radoman Kontić, Mima Vuković Kurić, Zorica Stefanović, gospodin Stevan Petrović, Slavica Knežević… plejada ljudi koji su i radili ovde, ali i ljudi koji su nam dolazili u goste. Svaki pozorišni trenutak ostavio je jedan trag u meni – priseća se Ivanovićeva.

Narodno pozorište Niš
Mlađa generacija glumaca; foto: T. T.
Prva predstava koja je izvedena u zgradi pozorišta na Sinđelićevom trgu bila je “Zidanje Ravanice” Milorada Popovića Šapčanina, u režiji Dragoslava Kandića. Nakon te 1939, predstave su počele da se nižu sve do danas, raste interesovanje i za mjuzikle.

Merilo uspeha pozorišta u Nišu su brojne nagrade koje su osvajali nekadašnji i sadašnji glumci, reditelji i drugi umetnici, ali i svaki aplauz nakon odigranih predstava.

Pored toga što nailazimo na dobar odzvi kod naše publike, imamo i dobar odziv i od strane stručne javnosti. Mi u proseku imamo 15-ak gostovanja godišnje, što je otprilike jednom mesečno negde na drugoj sceni što je veliki uspeh i dokaz da to što radimo nailazi na dobar prijem bilo da govorimo u Srbiji ili zemljama u okruženju – ističe direktor Milovanović.


Nestajanje kadrova

Mnogi umetnici za pozorište kažu da je živa materija, pa kao takva ima i svoje vedre i tmurne dane. Pre 15 godina u niškom pozorištu je bilo 124 stalno zaposlenih, a vremenom se taj broj smanjio i sada je 76. Nedostatak kadrova Milovanović vidi kao gorući problem ustanove kojom upravlja.

Narodno pozorište Niš
Izgradnja male scene o kojoj se pričalo još 70-ih godina; foto: T. T.

Mi smo nedavno kao zajednica profesionalnih pozorišta pravili analizu kada je stigla prva uredba o smanjenju broja stalno zaposlenih. U 16 pozorišta južno od Save i Dunava je bilo 867 stalno zaposlenih, 2020. godine je bilo 406, više nego polovina kadrova je nestalo i to je alarmantan podatak – napominje direktor.

I pored problema, umetnike niškog teatra raduje što su neki radovi konačno počeli, a reč je o izgradnji male scene. Hroničari su pominjali još pre šest decenija ovu scenu u zapisima, ali projekat nikada nije sproveden u delo.

Narodno pozorište Niš
Hram boginje Talije; foto: T. T.

Ja čeznem za malom scenom od prvog dana kada sam počeo da radim u ovom pozorištu, više decenija. Radostan sam čak do tačke da mislim da se više neću pojaviti na velikoj. Ta bliskost između gledaoca i glumca, ta hemija koja se tu stvori, to je ono na čemu stoji pozorište – kaže glumac Mihailović.

Iako su neki kadrovi nestali, oni koji su tu planiraju da ostanu zauvek. Ne zato što je niško pozorište najbolje, nego što ga smatraju svojom ustanovom koja im je prerano ušla pod kožu.

Niški hram boginje Talije ogledalo vremena i kulture

Slični tekstovi

Komentari

4
  1. A kada uđeš u pozorište, na balkonu sale dočeka te prljav rukohvat od ograde koji nikada nije oriban od kada je postavljen i samo se nazire bela boja. Prašina po osvetljenju i po reflektorima nije nikada obrisana. Stolice nisu nikada usisane. Tesno za sedenje. Ovo je sve sramota za rukovodstvo i radnike pozorišta. Ne pravi se na ovaj način istorija te ustanove.

    • Sad jos kad prilepe modernu malu scenu, ima da lici na buvljak

  2. Da… zgrada je jos tu. U IZVORNOM stanju. Mozda je cak i sva ta prasina od pre 100 i kusur godina….. Nema tu ni P od pozorista, pogotovu kad su predstave i kvalitet u pitanju. A, kad vidim ovu penzionerku koja se i dalje istice (i koja je nasledila radno mesto na kome nista nije radila celog zivota)- jos vise mi se smuci. Nema sta da se vidi i cuje u tom „pozoristu“. Samo smira i recitovanje.

  3. Prosto je neverovatno, koliko smo kao narod, po definiciji negativni. Samo se nešto kritkuje, a niko ništa da učini da se nešto poboljša. Koliko ljudi posećuje predstave u Niškom narodnom pozorištu? Da li znate koliko košta rekonstrukcija jednepozorišne sale?
    Ne branim nikoga, ali apriori negativan stav nije nikome od pomoći. Ajde da se zapitamo šta mi kao građeni možemo da uradimo, počev od smeć

Pošalji komentar

Molimo vas da se u komentarima držite teme teksta. Redakcija Južnih vesti zadržava pravo da – ukoliko ih proceni kao neumesne – skrati ili ne objavi komentare koji sadrže osvrte na nečiju ličnost i privatan život, uvrede na račun autora teksta i/ili članova redakcije kao i bilo kakvu pretnju, uvredu, nepristojan rečnik, govor mržnje, rasne i nacionalne uvrede ili bilo kakav nezakonit sadržaj.

Komentare pisane verzalom i linkove na druge sajtove ne objavljujemo. Južne vesti nemaju nikakvu obavezu obrazlaganja odluka vezanih za komentare i njihovo objavljivanje.

Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne odražavaju stavove redakcije Južnih vesti.

Smatra se da ste slanjem komentara potvrdili saglasnost sa gore navedenim pravilima.

Administratorima Južnih vesti se možete obratiti preko Kontakt stranice.

Google Play App Store
Prijavite se na naš bilten

Ne propustite najvažnije događaje u nedelji.