Dizajner zvuka i DJ, Vladan Cvetković poznat pod umetničkim imenom Kalson, promovisaće svoj rad i izdanja na pločama iz perioda od 2006. do 2021. u subotu, 11. septembra, u kafeu Vinil od 19 sati. O novom vinilu Solarni sistem, ali i njegovom sveukupnom muzičkom radu, razgovarali smo pred događaj koji će simbolično nositi naziv “15 revolucija u solarnom sistemu“.
Vladan je u svet muzike ušao kao sin rok bubnjara i kolekcionara ploča. Ispričao nam je da je preko muzike Pink Floyd-a, između ostalog, zavoleo dobar i kvalitetan zvuk.
Otac me je kao kolekcionar ploča uveo u ovaj svet. Shvatio sam da to nije samo konzumentsko, već i emotivno uživanje u tome što slušaš. On me je naučio da ne sagledavam muziku samo kroz liriku, već da sam prepoznajem instrumente, njihovo značenje, ali i jačinu emocije koju određena muzika nosi. Mislim da je bila 1996. godina kada sam se malo više zainteresovao za elektronsku muziku – kaže Vladan.
Zasluge za tu ljubav, po njegovim rečima, nosi i stariji brat sa kojim je skupljao kasete. Vreme u kome je Niš, po svemu sudeći imao više sluha za muziku, ili je makar sve izgledalo romantičnije, bilo je ono kada se po kasete išlo u “Energy“ ili “Happy house“. Kalson pominje i Zmajevo gnezdo, gde su se rezali CD-evi i presnimavale kasete.
U to vreme sam malo grabio od elektro zvuka jer to nije bilo preterano zastupljeno. U Nišu to nije radio gotovo niko, a na Balkanu baš retko ko. Sećam se atmosfere prvih Nisomnija, gde su ljudi na mostu čekali da uđu u Tvrđavu. To je, tada, zaista ličilo na veliki festival – kaže naš sagovornik.
On navodi da je svoje prvo muzičko interesovanje sticao samo interesovanjem. Šira pojava interneta po njegovom mišljenju donela je revoluciju kada je u pitanju mogućnost da se čuje i nešto više od onoga što može da se nađe u jednom gradu.
To je bilo vreme kada sam uspeo da pronađem neke izvođače koji su me zainteresovali. Meni je lično prekretnica bila godina 2003. kada sam shvatio da je elektro zvuk nešto što želim više da istražujem i čime bih želeo da se bavim – objašnjava.
Sećajući se omiljenih muzičara, među kojima su i Vangelis i Herbi Henkok, Vladan navodi da su koreni elektro zvuka, kao i oni koji su ga isprva producirali, dolazili iz drugih žanrova.
Zanimljivo mu je to što su oni tada replicirali rok aranžmane sa elektronskim instrumentima, a to mu je i dalo mogućnost da muziku sagledava mnogo šire od žanra.
Za mene elektro zvuk nije uniformisan. To je muzika koja ima melodiju, strukturu, unikatnu emociju i može slušaocu da pored energije pruži i kvalitetno osećanje. Osim toga, to je prilika da se stalno istražuje – priča on.
Istražujući nešto kasnije izdavače, Vladan je naišao na Dominance Electricity, koji će mu godinama kasnije i postati matična izdavačka kuća, i etiketa pod kojom će izdati čak četiri puta. Ova kuća postavila mu je i standarde po pitanju percepcije produkcije.
Tada sam rekao sebi da je to ono što sam tražio celog života. Takva struktura pesama i takva ideja i kompozicija navela me je na razmišljanje da moram da izdam za tog izdavača. Najviše su me zanimali dizajn i sinteza zvuka koja predstavlja generisanje prostih zvučnih signala i kombinovanje u kompleksniji zvuk. Godinama sam radio na sve kompleksnijim zvucima i to je nešto što je moj autentični pečat – ističe.
Ostali žanrovi se, prema njegovom mišljenju, rade po ustaljenim paternima i sigurnim aranžmanima. Njegova percepcija muzike je da sve bude unikatno kako bi izrazio sebe i dovoljno dobro opisao emociju koju nosi.
Kalson se prisetio i vremena kada je počeo da se bavi nastupima, iako ističe da mu ni danas taj segment nije primarni u bavljenju muzikom. O Nišu koji je svojevremeno “utanjio“ sa noćnim životom govorio nam je sa setom, ali i nekom vrstom kritike.
Neko vreme nije bilo žurki i događaja. Niš je jedan od gradova sa veoma kvalitetnom elektro scenom. Pored Novog Sada i Beograda i Niš ima staru gardu DJ-eva koji dugo rade i promovišu elektronski zvuk. Međutim, tada se javio gep i gotovo ničega nije bilo u gradu. Bio sam zatečen zašto nema nečeg kvalitetnijeg – priseća se.
Kaže da je uz pomoć brata pod alijasom “H“ počeo da komercijalno pušta muziku na događajima u Nišu. To ga je navelo i na organizaciju muzičkih događaja i manjih festivala, što su nešto kasnije ozvaničili i udruženjem B.A.U.K. Za taj period, Kalson je rekao da je među lepšima u životu.
Čini mi se da sam tada uspeo da pružim ljudima na lokalu svojevrsnu edukaciju na temu šta je muzičko izdavaštvo, kako se radi, gde se to radi, kako se štampaju diskovi i ploče. Osim festivala i muzičkih radionica, razvili smo i kompilaciju Urbanish gde smo napravili jednu vrstu antologije. Neki bendovi koji su se sastavili da bi snimili tu kompilaciju i dan danas rade, što mi je posebno drago – kaže Vladan.
Taj period mu je pružio priliku da ustoliči i unapredi svoje iskustvo u menadžmentu, pa i u izdavaštvu. Tada je sa svojim prijateljima osnovao sopstvenu izdavačku etiketu E-75 records, koja je aludirala na autoput koji povezuje Novi Sad, Beograd, Kragujevac i Niš odakle su on i njegovi saborci.
To je bilo digitalno izdavaštvo, koje smo radili na mišiće, ali je ono za razliku od današnjeg, bilo nekako simpatično jer se nije pojavljivao svako – ističe.
Preko pomenutih digitalnih izdanja, uspeo je da se pročuje. Imao je nastupe u Rusiji, Nemačkoj, Sloveniji, a ljudi su prepoznali njegova izdanja iz tog vremena. Zvali su ga na različite festivale, a kao jedan od dražih izdvaja nastup na žurci koja je prethodila Kazantip festivalu u Ukrajini, gde je bio headliner.
Nešto što je mene uvek držalo da se bavim ovim jeste ljubav prema zvuku. Mene je sama promocija tog zvuka manje zanimala od rada u studiju. Najsrećniji sam kada sedim u studiju i kada me niko ne ometa dok radim. Kada radim na nekom materijalu koji se meni personalno sviđa. To su jako lični radovi. Pogotovo ovo što danas radim za Dominance Electricity – objašnjava.
Simpatije prema etiketi Dominance electricity kulminirale su kada je vlasnika kontaktirao preko programa Soulseek, tražeći neko njihovo izdanje.
U to vreme nije bilo vinil šopova ni u Nišu, ni u Srbiji. Muziku si morao piratski da istražuješ. Meni je to jako pomoglo da istražim kvalitetan zvuk. Na tom programu naišao sam na jednog korisnika za kog se ispostavilo da je vlasnik etikete za koju danas izdajem. Od tada smo nastavili komunikaciju i u svakodnevnoj sam komunikaciji sa njim. Ja sam u početku bio jako uporan i stalno sam slao svoje materijale. Matijas Vajs, vlasnik te kuće je imao izuzetno strpljenja i bio mi je neka vrsta vodiča kroz elektro zvuk – kaže Vladan.
Kaže da je ta izdavačka etiketa pravi dragulj jer ne vapi za afirmisanim umetnicima, već je u pitanju priča koja otkriva nove mlade umetnike. Ono što takođe karakteriše ovu kuću jeste da je svako izdanje jako lepo upakovano i ima izuzetnu umetničku vrednost.
Ploča nije samo muzički medijum već i kolekcionarski predmet. Isto kao knjiga. Zbog toga je važno da omot ploče priča priču i komunicira između muzike i konzumenta. Imao sam sreću da je omot mog izdanja „Astronauten“ radio Huan Giminez, argentinski strip crtač i ilustrator – ističe on.
Organizacije festivala poput Nisomnije ili Bekstva u prirodu, saradnja sa mnogim muzičkim kućama, kako u digitalu tako i na vinilima, prirodno ga je dovela do toga da počne i sa izdavaštvom, pa je sa prijateljem iz Dominance Electricitija, Dagobertom, osnovao svoju etiketu Stellar Mode.
Osim na elektro zvuku, fokus im je i na ambijentalnoj muzici.
Kod štampanja Vinila važna je posvećenost. To zahteva mnogo rada i preciznosti. Nažalost, nijedna sprava za rezanje (cutting) master vinila više ne postoji u našoj državi. To su mašine iz sedamdesetih godina koje su neprevaziđene, ali je proces njihovog održavanja jako skup. Baratanje tim mašinama zahteva aktivno tržište – objašnjava.
Cvetković kaže da je kolekcionar ploča i da voli da kupi kvalitetan vinil. Slušanje sa ploča nosi drugačiji osećaj.
Ploče su nešto što ću uvek voleti. Ne samo zbog pucketanja ili zbog čina stavljanja ploča koji je gotovo ritualan. Kad pustiš nešto sa ploče, sigurno nećeš da preskačeš pesme. Poslušaćeš album u celini. Samo u celini, kada odslušaš nekog umetnika, primetićeš šta je umetnik hteo da kaže svojim radom – napominje naš sagovornik.
Kaže da postoje ljudi koji vrednuju kvalitetan zvuk. Što se tiče digitalne zastupljenosti, nju smatra neophodnom u današnje vreme, ali za njega lično ona nije primarna.
Digitalna muzika se isklikće u trenutku. Draže mi je da 300 ljudi kupi moju ploču, nego da imam 300.000 pregleda na internetu.
Na promociji 11. septembra od 19 sati u kafe-prodavnici ploča “Vinil“, akcenat će biti na novom izdanju Solarni sistem.
Za nastanak pesme „Solarni sistem“ Kalson “krivi“ jedan dan na Krajkovačkom jezeru odakle je krenula inspiracija.
Voda je bila hladna, nismo se kupali, ali je čin druženja u prirodi i oko vode mi je bio zanimljiv. Došli smo kod mene u studio. Bio sam prilično umoran, ali smo nas dvojica krenuli da kucamo neki bit. Inspirisani vraćanjem sa jezera, u sumrak i prvim zvezdama, došli smo do ideje da radimo temu Solarni sistem. Glavna odlika elektro zvuka je vokoder, pa smo odlučili da nabrojimo planete solarnog sistema – navodi on.
Iako su pesmu započeli tog dana, na njoj je radio narednih šest meseci. Navodi da je na tome radio preko 600 sati, ali i da je svaka boja i svaki instrument na pesmi jako ličan.
Vlasnik Dominance electricity bio je toliko oduševljen pesmom da je hteo da odštampa demo snimak. Bio sam uporan u tome da radim dugo i posvećeno i to je trajalo 2 godine. Još jedna stvar na ploči pod nazivom Universe je tribjut na temu igrice sa Commodore Amiga. Mene i brata je inspirisala ta igrica, a hteo sam da zadržim autentični zvuk iz te igrice. Meni je jako drago što sam shvatio da za dobre stvari treba čekati – podvlači naš sagovornik.
Pored promocije personalnih radova, posetioce će zabaviti i DJ setom, na višečasovnoj selekciji ploča sofisticirane elektronike.
Molimo vas da se u komentarima držite teme teksta. Redakcija Južnih vesti zadržava pravo da – ukoliko ih proceni kao neumesne – skrati ili ne objavi komentare koji sadrže osvrte na nečiju ličnost i privatan život, uvrede na račun autora teksta i/ili članova redakcije kao i bilo kakvu pretnju, uvredu, nepristojan rečnik, govor mržnje, rasne i nacionalne uvrede ili bilo kakav nezakonit sadržaj.
Komentare pisane verzalom i linkove na druge sajtove ne objavljujemo. Južne vesti nemaju nikakvu obavezu obrazlaganja odluka vezanih za komentare i njihovo objavljivanje.
Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne odražavaju stavove redakcije Južnih vesti.
Smatra se da ste slanjem komentara potvrdili saglasnost sa gore navedenim pravilima.
Administratorima Južnih vesti se možete obratiti preko Kontakt stranice.
Bravo Vladane! :}
Samo jako Vladance!
Dobro je da još postoje ljudi u gradu koji doprinose u očuvanju gradskog duha, kulturne tradicije Grada Niša i borbi protiv sveprisutnog seljačitizma. Pozdrav za Južne vesti na objavljivanju najava za ovakve događaje 😉
Svaka cast Cvele! 🙂
Sjajan producent i još bolji lik !